بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

داشتن نسخه استفاده از سم الزامی شد/ خبر تهاتر سم و کود با چین صحت ندارد/ صادرات کیوی به هندوستان از سرگرفته شد

سرپرست سازمان حفظ نباتات خاطر نشان کرد: بعد از مذاکراتی که با هندوستان داشتیم بحث صادرات کیوی از ایران به این کشور از سر گرفته شد.


شاهپور علایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در پاسخ به این پرسش که بحث تهاتر سم و کود با کشور چین در خبرها مطرح شده است آیا صحت این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: خیر، تهاتر سم و کود با کشور چین صحت ندارد.


وی در ادامه با بیان اینکه سم و کود موجود در کشور با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، تصریح کرد: موسسه تحقیقات آب و خاک متولی رصد و پایش کیفیت کودهای شیمیایی، آلی و کودهای ماکرو و میکرو است؛ هر کودی که مورد تایید این موسسه باشد قابلیت استفاده در کشور را دارد.


این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با بالا رفتن قیمت سم و کود کشاورزان توان خرید این محصولات را ندارد آیا دولت در این زمینه تمهیدات لازم را اندیشیده است تا این نیاز کشاورزان را تهیه و در اختیار آنها قرار بدهد؟ گفت: سازمان نباتات در حوزه کودهای شیمیایی نمی‌تواند اظهارنظر کند چرا که در حیطه کاری ما نیست اما در بحث سموم باید بگویم تولیدکنندگان داخلی بیش از 75 درصد از نیاز کشور را به‌صورت تکنیکال و افزودن ماده موثر تولید می‌کنند.


وی ادامه داد: برای مرحله داشت 46 هزار تن سم و انواع آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها تهیه شده است و در این بخش مشکلی نداریم. با تلاش کلینیک‌های گیاه پزشکی و با نظارت سازمان نظام کشاورزی و منابع طبیعی، بحث توزیع سموم با نسخه تاییده سلامت مد نظر ما قرار گرفته است و بدون نسخه بهره‌برداران و کشاورز نباید از سموم استفاده کند. باید به این نکته اشاره کنم که دولت برنامه‌های برای تهیه سم و کود کشاورزان در نظر دارد.


علایی مقدم با اشاره به حل شدن مشکل مرجوع شدن کیوی از هندوستان، بیان کرد: مشکل صادرات کیوی به هندوستان رفع شده است. کیوی‌ در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان سم‌پاشی نمی‌شود. موضوع مرجوع شدن این محموله سم نبوده است بلکه پیدا شدن شپشک توت سفید باعث شد کیوی‌ها به ایران مرجوع شوند. به این نکته باید توجه کرد که محموله مرجوعی از امارات به هند صادر شده بود در این کشور شرایط قرنطینه اهمیت ندارد و بیشتر به بازارپسندی محصولات توجه می‌شود.


به گفته این مقام مسئول، بعد از مذاکراتی که با هندوستان داشتیم بحث صادرات کیوی از ایران به این کشور از سر گرفته شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.