بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

مطهرنیا: تحریک ترامپ، واشنگتن را دچار گسست کرد/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به دنبال حذف ترامپ از انتخابات ۲۰۲۴ هستند/ پمپئو ادامه‌دهنده «ترامپیسم»

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: قدرت نفوذ حاکمیت در ایالات متحده به حدی بود که رئیس‌جمهوری سابق تنها چند روز پس از حمله به کنگره به دفترکار خود بازگشت و باید منتظر ماند و دید که آیا حکمی علیه او صادر می‌شود یا خیر.


«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به نخستین سالروز حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: واقعه ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله به کاخ کنگره آمریکا را باید نوعی فاصله گرفتن این کشور از رؤیای آمریکایی دانست. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها از دهه ۱۹۹۰ میلادی وارد دوران گذار شدند و گفتمان‌های گوناگونی در این کشور حاکم شد. در این میان باید دانست بخش وسیعی از تاریخ آمریکا تحت سیطره رؤیای بنیانگذاران آمریکایی قرار داشت و بعد از فروپاشی شوروی شاهد آن بودیم که ایالات متحده وارد روند تغییر در این محور شد. آنها «رؤیای بنیانگذاران آمریکایی» را به «رؤیای آمریکایی» تغییر دادند و این چرخش پارادایم به نوعی باعث شد که جامعه آمریکا به تبع این روند را در دستور کار قرار دهد و وارد دوران گذار شود. به یاد داریم که مقاله هانتینگتون در سال ۱۹۹۰ میلادی با موضوع «فرسایش منافع» به نوعی همین مسأله را ذکر می‌کرد و پس از آن در سال ۱۹۹۳ میلادی بحث برخورد تمدن‌ها را مطرح کرد.


وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که به روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، این کشور را از دوران گذار وارد یک نظام چند لایه کرد و به نظرم «جو بایدن» آخرین نفر در چارچوب رؤیای بنیانگذاران آمریکایی معنا می‌شود. ترامپ در نیویورک در بین سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا توانسته جایگاه خود را بازیابی کند و پس از آن اثرگذاری خود را به رخ دنیا کشید و توانست مابقی سیاستمداران و دولت‌ها را به چالش بکشد. بر همین اساس اگر حافظه تاریخی ما فعال باشد به یاد می‌آوریم که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که وقوع جنگ داخلی در آمریکا با توجه به سخنان و حرکات ترامپ دور از ذهن نیست واتفاقاً این پیش‌بینی درست از آب درآمد و ما شاهد آن بودیم که آمریکا در سال ۲۰۲۱ دچار یک تزلزل و گسست ملی شد؛ چراکه حمله طرفداران ترامپ به کاخ کنگره آمریکا، موجب شد مشکلات عدیده‌ای برای حزب جمهوری‌خواهان و اساساً دموکراسی در آمریکا به وجود بیاید.


این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ترامپ در آن زمان با مانور سیاسی توانست یک تحریک جمعی را به وجود بیاورد که در نهایت منجر به اشغال کنگره شد. از سوی دیگر اگرچه او خود را در صحنه سیاست داخلی آمریکا با این اقدام یک فرد پرنفوذ و دارای پایگاه اجتماعی بی‌شمار به دنیا معرفی کرد، اما شاهد آن بودیم که در نهایت مجبور به خروج از کاخ سفید شد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد حاکمیت قانون و قدرت قانونگذاران است؛ چراکه این مسائل در حالی رخ داد که ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای نظامی آمریکا و همچنین رئیس حاکم بر ساختار سیاسی و اجرایی ایالات متحده، نهایتاً از کاخ سفید بیرون رانده شد و نشان می‌دهد که قوانین مستحکم آمریکا اجازه دیکتاتوری به ترامپ را نمی‌دهد. نکته مهم‌تر این است که حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا به نوعی یک تلنگر جدی به ساختار سیاسی ایالات متحده بود.


مطهرنیا افزود: آمریکایی‌ها در قرن بیست و یکم اساساً در حال دگردیسی قدرت و نفوذ خود هستند و امروز ما می‌بینیم که محتوا و روند دنیای سیاست و اقتصاد تغییر کرده است. سلاطین اقتصادی دنیا هم دیگر همانند گذشته صاحبان جنرال موتورز یا کارخانه‌های این‌چنینی نیستند، بلکه امروز اشخاصی مانند «مارک‌ زاکربرگ» یا «ایلان ماسک» یا دیگر چهره‌هایی مانند «جک دورسی» و «بیل گیتس» به عنوان سرمایه‌داران این قرن مطرح هستند که این نشان از یک پوست‌اندازی جدی و منطقی در دنیا دارد. توجه کنید که آثار دگردیسی در مفهوم قدرت در نخستین جایی که تاثیر خود را نمایان می‌کند ایالات متحده است و در این میان تلاش‌های زیادی شده است تا ترامپ را محاکمه کنند اما همچنان این امر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساساً ترامپ در حال مانور سیاسی برای تثبیت خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است و در این میان بسیاری از منتقدان وی نمی‌خواهند چنین اتفاقی رخ دهد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بگذارند ترامپ مجدداً وارد عرصه انتخابات شود و بر همین اساس احتمال دارد دادگاه علیه او به پا شود و یک حکم قاطع در نهایت صادر گردد تا او را از چارچوب سیاسی قدرت کنار بزنند. واقعیت این است که اگر ترامپ هم کنار زده شود اما همچنان تفکر و مکتب ترامپیسم به قوت در جامعه آمریکا حضور خواهد داشت و به همین دلیل معتقدم گزینه بعدی برای ریاست جمهوری آمریکا و نامزد احتمالی حزب جمهوریخواهان، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه کابینه ترامپ است که ریاست سازمان سیا را هم در کارنامه خود دارد. حال پرسش این است که آیا ژنرال‌های حزب جمهوری‌خواه از ترامپ دفاع می‌کنند یا خیر؟ به نظرم پاسخ این پرسش هنوز مبهم است؛ چراکه بسیاری از این افراد نمی‌خواستند که ترامپ در سال ۲۰۱۶ برنده میدان شود. به همین دلیل به نظرم تلاش‌های زیادی خواهد شد تا انتخابات ۲۰۲۴ بدون تفکر ترامپیسم برگزار شود اما سایه سنگین این جریان و شخص ترامپ بر این انتخابات خواهد بود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.