بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

حملات ششم ژانویه تهدیدی برای نظم دموکراتیک بود/ گسترش ناامیدی، بی‌اعتمادی و خشونت عریان علیه نهادهای مدنی از عوامل حمله به کنگره است/ حمله به نهاد قانون‌گذاری، رنگ بیدارباشی برای هر دو حزب به شمار می‌رود

استاد بازنشسته دانشگاه نورث‌وسترن گفت: اتفاقی که در شش ژانویه رخ داد یک رویداد بسیار مهم بود، زیرا همه موانع را شکست و تهدیدی برای نظم دموکراتیک بود.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،،‌ یک سال از وقایع کنگره آمریکا و حمله هواداران دونالد ترامپ به آن گذشته است، رویدادی که بسیاری را در آن زمان در شوک فرو برد. گفت‌وگوی ذیل تلاشی است برای درک ماهیت این رویداد یک سال پس از وقوع آن. پروفسور «دیوید زارفسکی» استاد بازنشسته دانشگاه نورث‌وسترن است. پژوهش‌های وی در زمینه تاریخ تحلیلی آمریکاست. 


 


پروفسور «دیوید زارفسکی» در رابطه با گذشت یک سالگ از حمله هواداران «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور، به خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، گفت: هدف چهار هفته اول پس از وقوع این حملات تلاش برای یافتن پاسخ ابتدایی‌ترین پرسش‌ها بود: دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟ اسمش را چه بگذاریم؟ گاه‌شماری دقیق رویدادها چیست؟ چگونه کار به اینجا کشید؟ همه این‌ها هنوز در فوریه یا مارس ۲۰۲۱ بسیار نامشخص بود.‌ پرسش بعدی که ذهن‌ها را به خود مشغول کرد این بود که بازیگران چه کسانی بودند؟


این دوره با مجموعه‌ای از فرضیات شروع شد که ما واقعا نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است و بنابراین نمی‌توانیم شروع به ارزیابی اهمیت آن کنیم. در آن زمان، تمرکز غالب روی بازیگران جنجالی در کنگره بود و اتفاقاتی که به نظر می‌رسید مجموعه‌ای نسبتا نامطلوب، هرچند بسیار آزاردهنده از رویدادهای بعد از ظهر شش ژانویه بود. نکته دیگری که در آن یکی دو ماه اول نگاه ما به آن را شکل داد، این واقعیت بود که پس از پاکسازی ساختمان کنگره، این نهاد‌ کار خود را پی گرفت، انتخاب بایدن را اعلام کرد و سپس بسیاری از رهبران جمهوری‌خواه آن وقایع را محکوم کردند. بنابراین پس از وقایع شش ژانویه شاهد موجی از حملات علیه این رویداد بودیم که از سوی گروه‌هایی چون «پسران مغرور» آغاز شده بود.


وی افزود: در حال حاضر، وضعیت کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. اطلاعاتی که منتشر شده نشان می‌دهد که مقامات کاخ سفید، از جمله رئیس‌جمهوری وقت، همچنین به طور قطع کارکنان و افراد نزدیک به او، با این رویداد تعامل داشتند. اکنون می‌دانیم که یک مرکز فرماندهی در هتل ویلارد وجود داشت و پیام‌های متنی بین مقامات کاخ سفید، جمهوری‌خواهان ارشد، اعضای کنگره و حتی فاکس نیوز در حال تبادل بود. ما اکنون همچنین از یک استراتژی قانونی ادعایی برای وادار کردن مایک پنس به رد آرای انتخاباتی ایالت‌های خاص خبر داریم که می‌تواند منجر به روندی شود که به اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات بینجامد. این ایده که یک طرح مفهومی زیربنای این موضوع وجود دارد و هدف آن استفاده از هرج و مرج برای ایجاد یک نتیجه انتخابات متفاوت است، بهار گذشته روشن نبود. در مقابل، اکنون به طور فزاینده‌ای این مسأله روشن به نظر می‌رسد.


این استاد بازنشسته دانشگاه در رابطه با اهمیت این رویداد در سپهر تاریخ معاصر آمریکا گفت: در حال حاضر چندان نمی‌توان با قطعیت درباره اهمیت چنین رویدادی سخن گفت. وقایعی از این دست تنها با نسل‌های آینده است که می‌تواند مورد بازبینی و مداقه قرار بگیرد. با این همه، یک چیز مشخص است: وقایع ششم ژانویه سال گذشته تصویری را که برای ایجاد آن تلاش بسیار شده بود، مخدوش کرد. این تصویر البته تصویر رؤیای آمریکایی است. این تظاهرات نشان‌دهنده گسترش ناامیدی، بی‌اعتمادی و خشونت عریان علیه نهادهای مدنی بود. رویدادهایی از این دست است که می‌تواند یک ملت را در لبه پرتگاه قرار دهد. این امر همچنین نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی مردم می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد و در نتیجه آن را باید هشداری نسبت به وضعیتی که جوامع‌مان در آن به سر می‌برند، دانست.


15


این تحلیل‌گر در ادامه درباره تاثیر این رویدادها بر جایگاه حزب جمهوری‌خواه آمریکا گفت: اتفاقی که در شش ژانویه رخ داد یک رویداد بسیار مهم بود، زیرا همه موانع را شکست و تهدیدی برای نظم دموکراتیک بود. اما اهمیت نهایی آن به آنچه در سال‌های آینده آشکار می شود، بستگی دارد. فرض کنید در پنج سال آینده همه چیز به نحوی به حالت عادی بازگردد و دیگر هیاهوهای انتخاباتی بزرگی وجود نداشته باشد و مثلاً رهبرانی در حزب جمهوری‌خواه دوباره ظاهر شوند. در آن زمان است که باید دید رهبران جمهوری‌خواه چه خوانشی از این رویداد ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، وقایع کنگره باعث شد که بسیاری از جمهوری‌خواهان نسبت به وضعیتی که آمریکا در آن قرار گرفته بود، آگاه‌تر شوند. دیگر بحث بر سر نزاع‌های حزبی نبود بلکه کل نهاد قانون‌گذاری کشوری به بزرگی ایالات متحده هدف حمله قرار گرفته بود. بنابراین به نظرم در هر دو حزب، وقایع ششم ژانویه می‌تواند همچون زنگ بیدارباش عمل کند، حال این‌که تاثیرگذاری آن تا چه حد بوده بحث دیگری است.


دیوید زارفسکی در پایان درباره تاثیر این بی‌اعتمادی بر انتخابات‌ پیش رو در آمریکا از جمله انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ گفت: به نظرم نگرانی‌ها در این زمینه مدت‌هاست که آغاز شده است. ما هنوز نمی‌دانیم که نتیجه بحران فعلی چه خواهد بود. وقایع سال گذشته شکاف‌های سیستم را به ما نشان داد. در نهایت ترامپ و هوادارانش دست روی همین شکاف‌ها گذاشتند و از نقاط ضعف سیستم بهره بردند. اما باید دید که در سال ۲۰۲۴ چه روی می‌دهد و هر طرف چه استراتژی‌ای در چنته دارد. اما می‌توان گفت که وقایع ششم ژانویه بر ذهنیت کلی انتخابات نیز تاثیر گذاشته است. 


 


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.