بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد/ طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های فراتر از برجام عقب‌نشینی کند/ بین ایران و ایالات متحده مسیر مشخصی برای تبادل نظر بصورت مکتوب وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر امروز متن مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های حداکثری و فراتر از برجام عقب نشینی کند. ما امروز در نقطه ای قرار داریم که مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت سالگرد شهات حضرت زهرا(س) و همچنین گرامیداشت یاد سردار قاسم سلیمانی گفت: وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی تا روزی که مسببان، عاملان، آمران و مباشران این جنایت علیه سرباز بزرگ ایران را به پیشگاه عدالت نیاورد، اقداماتش متوقف نخواهد شد. آمریکا بداند که این تاریخ در ایران و منطقه ثبت شد و این روز با قدرت و قوت در اذهان مردم جهان و منطقه زنده خواهد ماند. 


سخنگوی وزارت امور خارجه پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رئیس‌جمهور به روسیه قرارداد ۲۰ ساله با مسکو تمدید خواهد شد، گفت: سفر آقای رئیسی به مسکو به دعوت آقای پوتین انجام می‌شود و تلاش بر این است که در ابعاد مختلف موضوعات مختلف میان دو رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار بگیرد. برخی قراردادها در دست بررسی است. اجازه دهید که توضیحات کامل و جزئیات را دفتر رئیس‌جمهور مطرح کند. موضوع قرارداد بطور اتوماتیک در حال تمدید شدن است. 


خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به مصاحبه سفیر ایران در افغانستان مبنی بر اینکه اگر تغییرات در هیات حاکمه افغانستان صورت بگیرد ما سایر کشورها را هم برای به رسمیت شناختن دولت این کشور تشویق می‌کنیم، چه تغییراتی باید در دولت صورت بگیرد که ایران آن را به رسمیت بشناسد، گفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است. آنچه در افغانستان مورد تاکید ماست تشکیل دولت فراگیر است و این گزاره مکررا اعلام شده است. مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق خواست مردم به شمول همه است. در خصوص مردم افغانستان سیاست ایران روشن است و به رغم همه اختلافات تلاش کردیم که مردم کمترین آسیب را ببینند. تقریبا در تمامی مذاکرات یکی از بندهای ثابت کمک و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بوده. است. ما با همه گروه‌های افغانستانی در ارتباط هستیم. در سفر آقای قمی به افغانستان هم نکاتمان به درستی به طالبان منتقل شده است و ما در حال حاضر در مسیر شناسایی قرار نداریم. 


وی همچنین در واکنش به سخنان معاون سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه مگر در ایران دولت همه گیر وجود دارد که ما را به تشکیل چنین دولتی تشویق می‌کنند، گفت: من این اظهارات را نشنیده‌ام ولی مردم سالاری دینی بهترین الگویی است که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفارده کند. 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته مباحثی مبنی بر عقب نشینی ایران از برخی مطالباتش در مذاکرات وین مطرح شده است، واکنش وزارت امور خارجه به این موضوع چیست، گفت: البته ما در بستر فضای عمومی گفت‌وگوها را جلو نمی‌بریم اما با توجه به برخی نکات لازم است تاکید کنم اگر امروز متن مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های حداکثری و فراتر از برجام عقب نشینی کند. ما امروز در نقطه ای قرار داریم که مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد. 


خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که انتشار عکس مذاکره نماینده روسیه در مذاکرات وین با نماینده آمریکا در امور ایران در فضای مجازی و رسانه‌ای واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، آیا مباحث خاصی در این دیدار مطرخ شده است، گفت:‌ سازوکارهایی که در وین پیگیری می شود مشخص است و برخی به علت اینکه از متن نمی‌توانند خبرسازی کنند، به دنبال حواشی شاذ می‌روند. بین ایران و ۱+۴ بصورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین در جریان است و یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران، چین و روسیه در جریان است. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی با آمریکا مذاکره می‌کنند برای ما مهم نیست و سوال نمی کنیم. این مذاکرات دوجانبه تنها در خصوص روسیه نیست اما برخی مذاکره کنندگان در وین فعال فضای مجازی هستند و عکس دیدارهای خود را منتشر می کنند. بین ایران و ایالات متحده مسیر مشخصی برای تبادل نظر بصورت مکتوب وجود دارد.


خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انتشار اخباری در خصوص ۹ تبعه کرد ایرانی که در سوریه گرفتار شده بودند، گفت: این نوید را بلافاصله دادم که ۹ ایرانی که به علت مشکلاتی بعد از ورود به ترکیه دستگیر شده و بعد به دلیل اظهارات خودشان تحویل ارتش آزاد شده بودند به ایران بازگشتند. من هشداد می‌دهم که ایرانیان در دام گروه‌هایی که قاچاق انسان می‌کنند قرار نگیرند که جان عزیزان از دست نرود و خانواده‌ها از هم نپاشند. 


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص توافق‌نامه راه آهن شلمچه-بصره که پس از بازگشت وزیر راه ایران از بغداد از طرف عراقی تکذیب شد، گفت:  موضوع این راه آهن موضوع مشترک ایران و عراق است و اتصال راه‌های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و کشورهای همسایه است بلکه برای همه کشورهای منطقه مفید است. در برخی حوزه ها با سرعت بیشتری پیش رفتیم اما در خصوص راه آهن در خاک عراق و انتخاب پیمانکار کندی‌هایی صورت گرفته و من در سفرم به عراق این موضوع را با جزئیات پیگیری کردم. امروز در نقطه ای قرار داریم که بیش از هر زمانی به عملیاتی شدن این راه‌آهن نزدیک شدیم.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.