بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

حضور مستشاری آمریکا در عراق به معنای ایجاد پایگاه جاسوسی علیه ایران، منطقه و محور مقاومت است/ بغداد در پیگیری حقوقی عوامل ترور سردار سلیمانی کوتاهی کرده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: براساس تلاش‌های ایالات متحده برای استمرار حضور در خاک عراق مقرر شده سیصد مستشار آمریکایی همچنان در عراق باقی بمانند و این به مفهوم تشکیل یک شبکه جاسوسی در مرزهای غربی ایران و علیه تهران،‌ کشورهای منطقه و محور مقاومت خواهد بود.


حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، با اشاره به سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی و در پاسخ به این سوال که پارلمان عراق در پاسخ به اقدام ایالات متحده در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشد الشعبی مقرر کرد که نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال ۲۰۲۱ این کشور را ترک کنند، با توجه به پایان این ضرب‌الاجل همچنان شاهد حضور این نیروها در خاک عراق هستیم، واکنش تهران به این تعلل و همچنین بی عملی بغداد چه خواهد بود، گفت: بعد از ترور دردناک دو سردار بزرگ مقاومت،‌ شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس توسط آمریکا و در خاک عراق، پارلمان این کشور طرحی را به تصویب رساند که براساس آن دولت عراق موظف شد تا در یک بازه زمانی دوساله مقدمات خروج کامل نیروهایی آمریکایی از خاک این کشور را مهیا کند. در حال حاضر با توجه به مقاومت‌هایی که از سوی آمریکا صورت می‌گیرد، دولت عراق در حال رایزنی برای اخراج این نیروها است و تاکنون گفته می‌شود که بخشی از پایگاه‌های آمریکایی تخلیه شده و دو پایگاه این کشور به نیروهای مسلح عراق واگذار شده است.


وی ادامه داد: براساس تلاش‌های ایالات متحده برای استمرار حضور در خاک عراق مقرر شده سیصد مستشار آمریکایی همچنان در عراق باقی بمانند و این به مفهوم تشکیل یک شبکه جاسوسی در مرزهای غربی ایران و علیه تهران،‌ کشورهای منطقه و محور مقاومت خواهد بود. طبیعتا پارلمان آینده عراق باید پیگیر اجرای مصوبه این نهاد باشد که البته تاکنون به دلیل برخی مشکلاتی که در فرآیند شمارش آرا و تردید برخی احزاب سیاسی نسبت به سلامت انتخابات به وجود آمد، تشکیل نشده است. لذا باید منتظر باشیم تا پارلمان عراق تشکیل شود و بر فرآیند اجرای مصوبه خود نظارت داشته باشد.


وی افزود: البته دولت عراق نیز باید در خصوص عملیاتی شدن مصوبه پارلمان همکاری کند و در صورت عدم تحقق این موضوع، ایران نسبت به دستگیری عواملی که در ترور دو سال قبل دست داشتند، اقدام خواهد کرد. در حال حاضر قوه قضائیه ایران نام سیصد تن از عواملی که در این ترور دست داشته‌اند را تهیه کرده و کمیته مشترکی بین ایران و عراق برای پیگیری حقوقی این مساله شکل گرفته است. 


این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به مسئولیت بغداد در قبال ترور فرمانده نیروی قدس سپاه، اقدامات دولت عراق در خصوص پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: متاسفانه دولت عراق در پیگیری حقوقی عوامل این ترور کوتاهی کرده و حتی نسبت به دستگیری عوامل داخلی همکار با نیروهایی آمریکایی اقدامی صورت نداده است. دولت آقای مصطفی الکاظمی در این خصوص کوتاهی کرده اما احزاب سیاسی و مجموعه‌های شیعه عراق و مرجعیت این کشور به دنبال این هستند که عواملی که در ترور دو سردار شهید دست داشته‌اند شناسایی، دستگیر و شناسایی شوند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.