بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

نشست سرپرستان مجتمع های شورای حل اختلاف استان تهران با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز برگزار شد.

به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای حل اختلاف استان تهران، نشست سرپرستان مجتمع های شورای حل اختلاف و دادستان های شهرستان های استان تهران با حضور القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران، جعفری رئیس محاکم تهران، مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و دیگر مقامات و مسئولین قضایی صبح روز یکشنبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ در محل تالار اجتماعات شورای حل اختلاف استان تهران برگزار گردید .

در ابتدای مراسم مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران ضمن عرض خیر مقدم و عرض تسلیت ایام فاطمیه (س) گزارش مختصری از فعالیت ها و اقدامات جهادی که در راستای افزایش میزان صلح و سازش بعمل آمده ارائه نمودند .

وی با بیان آنکه در گذشته میزان سازش استان تهران ۹.۴۲% بود و در حال حاضر درصد سازش تهران به ۴۹.۵% رسیده است و این دستاورد بزرگی است . افزودند : وارده استان حدود ۶۰ هزار فقره است که حدود یک پنجم وارده های کل کشور را تشکیل می شود که این به جز پرونده هایی است که برای صلح و سازش از دادسراها به شورا ارجاع می گردد . با این وصف درصد نقض آراء شورا بسیار کم است و از ۱۶ هزار پرونده که تجدید نظر خواهی شده ۹۴.۵ % مورد تایید قرار گرفته است .

مهدوی در بخش دیگری از سخنانشان گفتند : شورای حل اختلاف استان تهران بعد از دستورالعمل ریاست وقت قوه قضائیه که فرمودند در کنار دادسراها شعب ویژه صلح و سازش تأسیس شود ۵۶ شعبه صلحی در دادسراهای شهر تهران تأسیس کرده است و با توجه به آنکه صلاحیت ذاتی شورا بر صلح و سازش است همه سرپرستان محترم تلاش می کنند میزان سازش هرچه بیشتر افزایش پیدا کند .

شورای حل اختلاف آمادگی دارد ۵۰ شعبه دیگر در معیت محاکم قرار دهد و ۱۰۰ شعبه ویژه سازش در ۲۴ شهرستان و بخش تابعه تأسیس نماید .

حدود ۸ هزار فقره وارده محاکم شهر تهران و حدود ۸ هزار فقره وارده خانواده تهران است . بر طبق شیوه نامه مورد توافق می توانیم در مرحله اول در خصوص اموال منقول زیر ۱۰۰ میلیون تومان که قریب ۵ هزار فقره از اینها می شود در شعب شورای حل اختلاف رسیدگی کنیم که از حجم کار محاکم کاسته می شود .

وی در بخش دیگری از سخنانشان با بیان آنکه شورای حل اختلاف استان تهران از جهت تعداد قاضی به شدت در مضیقه قرار دارد اظهار امیدواری کردند رئیس کل محترم توجه فرمایند تا این مسئله مرتفع گردد .

مهدوی در پایان سخنانشان از توجه ویژه آقای دکتر القاصی مهر تقدیر و تشکر کرده و گفتند: شورای حل اختلاف خود را جزء لاینفک دادگستری می داند و تمام تلاش خود را می نماید تا با تلاش های شورا از اطاله دادرسی در دادگستری استان تهران جلوگیری شود .

در ادامه جلسه تعدادی از سرپرستان مجتمع های شورای حل اختلاف تهران و رؤسای دادگستری و سرپرستان شوراهای حل اختلاف شهرستان ها و رؤسای دادگاه های عمومی و دادستان های شهرستان های تهران نظرات و پیشنهاد های خود را در خصوص مباحث مربوط به شورای حل اختلاف و تعامل محاکم و دادسراها با شورا بیان فرمودند .

القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران در ابتدای سخنانشان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) و گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی از تلاش های آقای دکتر مهدوی ، سرپرستان مجتمع ها و همکاران شورا تقدیر و تشکر کرده و تأکید کردند مدیریت در رسیدگی به کار مردم نیازمند توجه و دقت نظر ویژه است چرا که نوع پرونده ها همچنین خود مراجعین به شورای حل اختلاف از ویژگی های خاصی برخوردار است و مردم به حق انتظار دارند در شورا با مردم داری بیشتری به کارشان رسیدگی شود و پرسیدند آیا ما توانسته ایم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم ؟ و فرمودند پاسخ این سؤال از طریق آمار موجود و مقایسه آن با گذشته بدست می آید همچنین در مقایسه با استان های دیگر تا میزان رضایت مردم سنجیده شود .

 وی در ادامه سخنانشان هدف از تشکیل این نشست را تجدیدنظر در روش های گذشته و اصلاح آنها دانستند تا با رسیدگی به پرونده ها در یک زمان منطقی و جلوگیری از تجدید وقت های غیرضرور از سردرگمی مردم جلوگیری گردیده و خطاب به سرپرستان شورا فرمودند : تاکید می کنم روی رسیدگی ها توجه خاص و ویژه ای داشته باشید . باید همه نیروهایتان را مهیا کنید تا حس پیگیری کار مردم در زیرمجموعه تان جلوه گر باشد . بر این اساس برنامه ای سه ماهه تا آخر سال تدوین گردیده و به تمامی حوزه ها ابلاغ شده تا مسیر راه را مشخص کند .

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنانشان بر آسیب شناسی عملکرد حوزه های قضایی و مجتمع های تهران تأکید کرده و گفتند باید در بحث عدالت در توزیع قاضی در سطح شهر تهران و شهرستان ها توجه خاص شود و از سرپرستان خواستند مرتبا وضعیت موجودی پرونده های وارده و مختومه را کاملا تحت نظر داشته باشند .

ایشان همچنین بر بحث کنترل ورودی ها در مراکز قضایی تاکید کرده و افزودند بسیاری از موارد اطاله دادرسی و معطل شدن ارباب رجوع عدم توجه به ورودی پرونده ها و بحث ارجاع است . سرپرستان محترم در بحث ارجاعات ورود کنند و سیاست های درست را اجرا نمایند و فرمودند دادستان ها و رؤسای محاکم دقت نمایند تا دعاوی که قابلیت رسیدگی در شورا را دارد حتما به شورا ارجاع شود . بیش از ۹۰ % پرونده های توهین در دادسراها منتهی به موقوفی تعقیب می شود پس بهتر است از اول برای مصالحه به شورای حل اختلاف ارجاع شود در حالیکه اینگونه پرونده ها در حال حاضر وقت دادسراها و کلانتری ها را می گیرند . همچنین ایشان تاکید کردند بحث داوری جدی گرفته شود و ۱۰ دعوی اولیت دار حوزه های قضایی احصا شود تا برای آنها برنامه ریزی خاص صورت گیرد .

القاصی مهر در ادامه سخنانشان با بیان جایگاهی که امامان جمعه و جماعات در بین مردم دارند از روسای حوزه های قضایی خواستند در شهرستان ها و بخش ها از ظرفیت امامان جمعه و در شهر تهران از همکاری ائمه جماعات در شوراهای حل اختلاف برای برقراری صلح و سازش استفاده شود .

در ادامه از رؤسای حوزه های قضایی خواستند هر ماه شخصا از شوراهای حل اختلاف بازدید نموده ضمن بررسی کار آنها با قضات و اعضا شورا جلسه گذشته نسبت به رفع مسائل و مشکلات آنها اقدام نمایند تا با رفع نقص شعبات ضعیف نسبت به اصلاح آنها اقدام گردد . همچنین از ایشان خواستند نسبت به پرونده های زندانی دار کمال توجه شود تا جایی که امکان دارد از بازداشت پرهیز گردد و در بحث پذیرش وثیقه و آزادی مشروط و تعویق اجرا و عفو با نگاه مثبت بررسی شود . در خصوص پرونده های تصادفی غیرفوتی خواستند با هماهنگی نیروی انتظامی ، دادسراها و شرکت های بیمه ترتیباتی اتخاذ گردد تا با تأسیس شعب ویژه در شورا و صدور گزارش اصلاحی توسط آنها دیه توسط شرکت های بیمه پرداخت گردد .

رئیس کل دادگستری استان تهران در ارجاع پرونده ها به شعب روستایی شورای حل اختلاف و استفاده حداکثری از ظرفیت شورا در دعاوی خانواده تأکید کرده و گفتند بحث ارجاع دعاوی خانواده نیاز به بازنگری دارد و امیدواریم تا پایان سال شاهد برپایی یک همایش بزرگ صلح و سازش باشیم تا در ترویج فرهنگ صلح و سازش و توسعه فرهنگ برادری و آرامش در جامعه نقش موثری داشته باشد .

در این جلسه صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران و جعفری رئیس محاکم تهران طی سخنان کوتاهی بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در کاهش ورودی پرونده ها به دادسراها و محاکم و ترویج فرهنگ صلح و سازش و تعامل و همکاری فی ما بین تاکید کردند.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.