بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

جزئیات نخستین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با حضور قالیباف/ تاکید بر شفافیت و صراحت بودجه/ «عدم افزایش سقف بودجه» خط قرمز ماست

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه جزئیات جلسه امروز کمیسیون با حضور قالیباف رئیس مجلس را تشریح کرد.


رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با جلسه امروز این کمیسیون، گفت: جلسه امروز با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد و نظر رئیس مجلس در رابطه با آغاز فعالیت کمیسیون تلفیق این بود که کمیسیون تلفیق و صحن یک رویکرد هماهنگ داشته باشند. همچنین تاکید داشتند که ما نباید قدرت مانور دولت را بگیریم، فرصت تلاش و تحرک را باید برای دولت فراهم کنیم.


وی ادامه داد: مساله دیگری که مورد اشاره رئیس مجلس قرار گرفت این بود که آن چیزی که برای ما در مجلس مهم است از جمله جهت‌گیری‌ها، رویکردها و مسیرها را باید شفاف و روشن کنیم و برای آن‌ها تصمیم بگیریم؛ البته باید در مسیر اصلاح ساختار بودجه حرکت کنیم. همچنین آقای قالیباف در مورد افزایش سقف بودجه تاکید داشتند که نباید افزایش سقف داشته باشیم و عدم افزایش سقف بودجه خط قرمز ما است. البته نکته‌ مهم در اینجا این است که ما رویکرد برنامه محوری دولت را قبول داریم اما در مقابل از جهت کیفیت، شفافیت و صریح بودن جداول باید یک برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشیم.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در ادامه بیان کرد: در رابطه با نرخ ارز در سال آینده، با توجه به اینکه ارز ترجیحی که حذف شده و دولت امسال تقریبا ۲۰ میلیارد دلار نیاز داشت برای تامین کالاهای اساسی و دارو و .. که تا الان حدودا بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی مانند گندم، دارو، تزریق واکسن و … مصرف کرده و در دوماه آینده هم نزدیک به ۴/۲ که نیاز دارد. اگر این ۲۰ میلیارد دلار را در بودجه سال آینده با توجه به اینکه دولت نرخ دلار را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است، حدودا ۴۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که از این محل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای گندم، دارو و خرید تضمینی نیاز دارد و ما تاکید داریم که مابقی را روی معیشت مردم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مواردی که از تولید حمایت می‌کند، بیاوریم. اولویت ما معیشت است اما معیشتی که با پول پاشی و تصمیمات پوپولیستی همراه نباشد.


وی اضافه کرد: دیگر موضوعی که مورد بحث قرار گرفت موضوع صندوق‌های بازنشتسگی بود که نظر رئیس مجلس این بود که صندوق‌های کشوری و لشگری ۹۰ درصد بودجه‌شان دولتی است، درخصوص سن بازنشستگی باید مانند دنیا عمل کنیم.


زارع در ادامه اظهار داشت: در بحث سرمایه گذاری که در سه سال گذشته منفی بوده، باید حتما یک تصمیمی بگیریم و حساسیت ما روی نقدینگی برای پروژه‌های نیمه تمام است که بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم. همچنین درخصوص شرکت‌های دولتی هم باید تصمیم‌ گرفته شود و آن‌هایی که زیان‌ده هستند و سه سال است که مجمع خود را برگزار نکردند ادغام یا حذف شود و برخی هم در صورت لزوم به فعالیت خود ادامه دهند. برخی هم که اداری هستند و از نظر حاکمیتی کار اداری انجام می‌دهند به دولتی تبدیل شوند. مساله مورد تاکید این بود که شرکت‌‌هایی که حتی مجامع خود را برگزار نمی‌کنند اگر برای آن‌ها بودجه مصوب نکنیم مشکلی ندارد.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.