بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

پیگیری نیاز آبی تالاب‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست

مدیر کل دفتر حفاظت و احیاء تالاب ها با تاکید بر پیگیری حقابه تالاب های کشور از وزارت نیرو، تصریح کرد: متاسفانه در خیلی از تالاب های کشور مصارفی بیش از منابع، بارگذاری شده است و اگر بازتعریف حقابه ها صورت نگیرد، تالاب ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست خبری امروز ۱۲ دی ماه با خبرنگاران با بیان این که مطالعات نیاز آبی اغلب تالاب‌های کشور به پایان رسیده است، اظهار کرد: بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم، نیاز آبی تالاب‌ها به تیم جدید وزارت نیرو ابلاغ شد تا برنامه ریزی لازم برای تامین آن انجام شود. 


وی با اشاره به لزوم مدیریت سیلاب‌ها برای تامین بخشی از حقابه تالاب ها، گفت: در حال حاضر مطالعات مدیریت زیست بوم برای بخش عمده‌ای از تالاب‌ها را به اتمام رساندیم و به مابقی هم تا پایان سال جاری انجام خواهد شد. 


معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه پایش تالاب‌ها با استفاده از تصویربرداری هوایی و بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت بالا را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و افزود: در مراسم روز جهانی تالاب‌ها از مرکز پایش تالاب‌ها رونمایی خواهد شد. 


لاهیجان زاده از برگزاری روز ملی تالاب‌ها در روز پنج شنبه چهاردهم بهمن ماه سال جاری با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجاورت تالاب بختگان خبر داد و گفت: فرصت ارسال آثار برای انتخاب قهرمان تالاب در ۳ حوزه اجرایی، پژوهشی، سمن‌ها و اقدامات مشارکتی تا ۲۳ دی ماه است. 


در ادامه این نشست، محمود رضایی مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی، پایش منابع آلاینده و تاثیرگذار و نیز تهیه بانک اطلاعاتی منابع آلودگی دریا را از جمله اقدامات این دفتر عنوان و خاطرنشان کرد: ۳ گروه اصلی منابع آلودگی دریا عبارتند از فلزات سنگین، آلودگی نفتی و آلودگی خاص که برای آن¬ها طرح‌های پژوهشی تعریف شده است. 


داود میرشکار مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی نیز تهیه اطلس زیست بوم‌های حساس ساحلی دریای عمان و خلیج فارس به دو زبان فارسی و انگلیسی، مکان‌یابی استقرار آب شیرین کن¬ها در ۴ استان جنوبی، مدیریت زیست بومی گونه‌های در معرض خطر انقراض، پایش زیستگاه¬های آب سنگ¬های مرجانی و تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس از جمله مهم‌ترین اقدامات این دفتر برشمرد. 


آرزو اشرفی زاده مدیر کل دفتر حفاظت و احیاء تالاب‌ها با تاکید بر پیگیری حقابه تالاب‌های کشور از وزارت نیرو، تصریح کرد: متاسفانه در خیلی از تالاب¬های کشورمان مصارفی بیش از منابع، بارگذاری شده است و اگر بازتعریف حقابه‌ها صورت نگیرد، تالاب‌ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد. 


وی در عین حال بر مدیریت زیست بوم تالاب‌ها با مشارکت کلیه ذی¬نفعان تاکید کرد و آن را یکی از اولویت‌های برنامه سازمان حفاظت محیط زیست دانست. 


در ادامه این نشست خبری، مهری اثنی عشری مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از برنامه ریزی این پروژه در سال ۲۰۲۲ به صورت متمرکز برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تالاب‌های بختگان و شادگان در کنار دیگر تالاب‌هایی که پروژه برای آن‌ها در حال اجراست، خبر داد و افزود: تمرکز این پروژه بر مواردی چون توسعه و استقرار رویکرد زیست بومی در حفاظت و احیای تالاب ها، شناسایی و پایلوت کردن ابزارهای نوآورانه در احیای تالاب¬ها است. 


وی افزود: یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارایه مدل بهره¬گیری از مشارکت عمومی برای احیای دریاچه ارومیه به وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به منظور احیای دیگر تالاب‌های کشور است. 


ندا فلسفی مدیر پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه اقتصادی- اجتماعی سیستان هم در ادامه اظهار کرد: پروژه سیستان یک پروژه مشترک بین المللی بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه سازمان ملل متحد است که از ۲ سال پیش شروع به کار کرده است. پس از شیوع بیماری کرونا، حضور فیزیکی ما در منطقه کاهش پیدا کرد و بیشتر بر مطالعات و برنامه ریزی متمرکز شدیم که دستاوردهای خوبی هم داشتیم. 


وی، ۵ پتانسیل توسعه‌ای منطقه سیستان را شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی سازگار با اقلیم، گردشگری و صنایع دستی، کسب و کارهای خرد خانگی و مرزی بودن منطقه دانست و گفت: بازاریابی یکی از مباحث کلیدی برای پایدارسازی معیشت‌ها است که در پروژه مورد توجه قرار گرفته است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.