بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

در نسخه جدید طرح «شفافیت آراء» دغدغه‌های نمایندگان را برطرف کردیم/ برای تعمیم طرح شفافیت به نهادهای دیگر، باید «کمیسیون مشترک» تشکیل شود

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: من با مساله شفافیت در نهادهای دیگر مخالف نیستم اما در آن شرایط این طرح یا باید به کمیسیون دیگری برود یا یک کمیسیون مشترک ایجاد کنند و به آنجا ارجاع شود؛ این را به هیات رئیسه گفتم که اگر لازم است کمیسیون مشترکی ایجاد کنند، در آن کمیسیون می‌توانند نهادهای دیگری را موضوع بحث قرار دهند.


محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، درخصوص سرنوشت طرح شفافیت آراء که مدتی است در نوبت قرار دارد اما در صحن مطرح نمی‌شود، گفت: کمیسیون آیین‌نامه داخلی مدت زیادی است که این طرح را تقدیم هیات رئیسه کرده است و گزارش اکنون در دستور هیات رئیسه قرار دارد، هر زمانی که هیات رئیسه این را به صحن بیاورد، قاعدتاً باید رسیدگی شود.


نماینده مشهد در مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا در طرح جدید دغدغه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان مانند موضوعات صنفی یا منطقه‌ای که یکی از عوامل رأی مخالف در سال گذشته بود، برطرف شده است؟»، بیان کرد: اطلاع دارید که این طرح تاکنون دوبار به صحن آمده است، در نسخه اول دامنه شفافیت خیلی بازتر و وسیع‌تر دیده شده بود و شفافیت بیشتری مدنظر بود که خود من کاملا موافق آن طرح هستم، یعنی فکر می‌کنم که ما هرچه شفافیت را بیشتر کنیم، بهتر است.


وی ادامه داد: اما آن طرح در صحن رأی نیاورد، مخالفین به کمیسیون آمدند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند، پس از آن نتیجه این شد که کمیسیون نسبت به طرح قبلی یک مقدار دست پایین‌تر را بگیرد. نسخه ای که اکنون در نوبت طرح در صحن، قرار دارد؛ آن دغدغه‌ها را برطرف کرده است اما به همان میزان از شفافیت هم کاسته شده است. 


حسین‌زاده بحرینی افزود: یعنی من شخصا اگر این اختیار را داشتم که بین این دو طرح را انتخاب کنم، قطعا نسخه اول را انتخاب می‌کردم اما می‌دانید که در صحن همیشه یک نسخه مطرح می‌شود و آن هم آخرین نسخه است، این طرح هم کاملا دغدغه‌های صنفی و قشری در آن دیده شده و سعی کرده‌ایم که نمایندگان بدون دغدغه بتوانند به آن رأی بدهند.


رئیس کمیسیون آیین‌‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به اینکه «برخی نمایندگان از فشار یکجانبه به مجلس برای شفافیت ناراحت هستند و معتقدند که سایر نهادها و دستگاه‌ها باید شفاف باشند یا مثلا میزان امکانات و اختیارات یک نماینده را با وزرا و معاونین وزرا مقایسه می‌کنند و نگرانند که چرا فقط مجلس قرار است شفاف شود؟ شما چه نظری در این زمینه دارید؟»، ابراز داشت: ببینید ما تنها کشوری نیستیم که به این حوزه ورود کرده‌ایم، شفافیت برای دیگران هم دغدغه بوده است اما شاید در برخی حوزه‌ها مثل حوزه‌های صرفاً اجرایی ضرورتی نداشته باشد که کاملا شفاف شود؛ در مقابل من شورای شهر را مانند مجلس می‌دانم یا درخصوص دولت، خب چه اشکالی دارد که مسائلی که در هیات دولت مطرح می‌شود و غیرمحرمانه است را مردم بدانند؟


وی ادامه داد: اما نهادی مانند شورای عالی امنیت ملی، اصلا جنس این نهاد به گونه‌ای است که نباید مباحث و موضوعات آن علنی شود چون در آنجا ما با دشمن مواجه هستیم و امنیت ملی کشور اقتضاء می‌کند که موضوعات با یک طبقه‌بندی خاصی علنی شود. بنابراین من فکر می‌کنم این صحبت که «به صورت کلی همه جا شفاف شود»، منطق دقیقی ندارد اما اینکه حتما غیر از مجلس نهادهای دیگری را هم می‌شود شفاف کرد کاملا موافقم و شکی در این ندارم.


حسین‌زاده بحرینی همچنین بیان کرد: البته باید به این موضوع هم اشاره کنم، علت اینکه ما فقط مجلس را در این طرح آوردیم به این جهت است که ما کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس هستیم، این کمیسیون نمی‌تواند درباره هیات دولت تصمیم بگیرد یا مثلا درخصوص شورای شهر باید کمیسیون اجتماعی یا کمیسیون‌های دیگر بررسی شود. ما در کمیسیون آیین نامه داخلی وظیفه‌مان این است که فرآیند های داخلی مجلس را تنظیم کنیم. بنابراین علت اینکه ما آن نهادها را نیاوردیم موضوع کاری این کمیسیون است.


وی در پایان تصریح کرد: من با این مساله شفافیت در نهادهای دیگر مخالف نیستم اما در آن شرایط این طرح یا باید به کمیسیون دیگری برود یا یک کمیسیون مشترک ایجاد کنند و به آنجا ارجاع شود؛ این را به هیات رئیسه گفتم که اگر لازم است کمیسیون مشترکی ایجاد کنند، در آن کمیسیون می‌توانند نهادهای دیگری را موضوع بحث قرار دهند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.