بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

امضای بیانیه مشترک ایران و عراق درباره پیگیری "ترور سرداران مقاومت"

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه اعلام کرد: در جریان دومین نشست کمیته مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق راجع به تحقیقات اقدام جنایتکارانه و تروریستی علیه سردار شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان در تهران، بیانیه مشترکی بین طرفین به امضاء رسید.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: پیرو تفاهم صورت گرفته در اولین نشست کمیته مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق راجع به تحقیقات اقدام جنایتکارانه علیه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان که در تاریخ ۳و ۴ آذر ۱۴۰۰ (برابر با ۲۴ و ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱) در بغداد برگزار گردید؛ دومین نشست کمیته در تاریخ ۳۰ آذر و ۱ دی ۱۴۰۰ (برابر با ۲۱ و ۲۲ دسامبر) در تهران برگزار گردید.


غریب آبادی افزود: در این بیانیه دو طرف تاکید کردند که اقدام جنایتکارانه علیه سردار شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان در فرودگاه بین‌المللی بغداد، نقض قواعد حقوق بین‌الملل از جمله کنوانسیون‌های مرتبط بین‌المللی مقابله با تروریسم بوده است و موجب مسئولیت بین‌المللی می‌گردد. علاوه بر این، دو کشور مجددا اراده جدی و مصمم خود را در شناسایی، تعقیب، محاکمه و مجازات تمامی عوامل دخیل، تصمیم‌گیر، طراح و مجری این اقدام جنایتکارانه اعلام کردند.


معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که دو طرف مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های تهیه شده مربوط به پرونده این جنایت را تبادل کردند، گفت: اسناد و اطلاعات مربوط به نقش و مداخله متهمان آمریکایی از طرف هیات ایرانی به هیات عراقی ارائه شد و مقرر گردید تحقیقات تکمیلی توسط دستگاه قضایی دو کشور در این خصوص صورت پذیرد. همچنین، توافق شد که دو طرف به تبادل مستندات تحقیقات و هرگونه اطلاعات مرتبط با این اقدام جنایتکارانه ادامه دهند.


غریب آبادی افزود: دو طرف در این بیانیه مشترک همچنین تاکید کردند که از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و قضایی ملی و بین‌المللی برای اجرای عدالت و پیشگیری از وقوع چنین اقدامات جنایتکارانه استفاده نمایند. همکاری دوجانبه برای تکمیل اطلاعات در خصوص تمامی متهمین و نحوه پاسخگو نمودن آنان نسبت به این اقدام جنایتکارانه در محاکم قضایی به عنوان یک دستور کار اصلی برای دو طرف نیز از دیگر موارد توافق شده می‌باشد.


دور سوم نشست کمیته تحقیق مشترک نیز تا ۴۵ روز آینده در بغداد برگزار خواهد شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.