بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

اصلاح قانون مواد مخدر از ضروریات است/ ۴۵ درصد زندانیان به دلیل مواد مخدر در زندان هستند

معاون اول قوه قضاییه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را از ضروریات عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حجت‌الاسلام محمد مصدق؛ معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی معاونان، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور گفت: این نشست تخصصی بسیار مفید است به شرط آنکه خروجی این نشست مورد عمل قرار بگیرد ما نشست علمی کم نداریم اما مهم این است که بعد از این نشست علمی خروجی آن مورد توجه قرار بگیرد باید کمیته ای تشکیل شود تا این موضوعات پیگیری شود و معمولا در این زمینه کم می گذاریم که موضوع مهمی است.


او ادامه داد: پدیده مواد مخدر ابزار دشمنان برای از بین بردن استعدادهای جوانان، فروپاشی خانواده ها،از بین بردن جامعه انقلابی ما و گسترش آسیب های اجتماعی است و از همین رو مقابله با این پدیده شوم جزو ضروریات است. اقدامات خوب علمی در ستاد در این زمینه انجام شده است در جامعه ما هنوز این زحمات شما مشخص نیست من که چهره علمی هستم نه اجرایی و ۳۰ سال است در دانشگاه هستم و همواره مسایل علمی را دنبال می کنم این تحقیقات برای من تازگی داشت.


وی با بیان اینکه عملیاتی کردن این تحقیقات یک طرف قضیه است، گفت:  اینکه جامعه بداند یک ستاد در این زمینه وقت گذاشته و تحقیق کرده است یک طرف دیگر قضیه است.


معاون اول قوه قضاییه گفت: ما در قوه قضاییه که درگیر جرایم و آسیب‌های اجتماعی هستیم می‌بینیم که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت و حتی قتل همین اعتیاد است. ۴۵ درصد جمعیت کل زندان‌ها صرفا به علت موضوع اعتیاد در زندان هستند.


مصدق درباره اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر از ضروریات است از مدتها پیش این لایحه با همکاری قوه قضاییه تدوین شده و این لایحه جامع تنظیم شده است و قول می دهم سریعتر فرآیند قانون گذاری را در دولت و مجلس طی کند. اگر نکته تکمیلی درباره این قانون باشد می توان در همین مسیر به آن اضافه کرد.


مصدق ادامه‌ داد: امروز همه کارهای ما باید به صورت جهادی پیش برود و ضرورت دارد دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر کار جهادی و تحولی در پیش گرفته و عزم جهادی در زمینه پیشگیری،  آموزش و … داشته باشند.


معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم که باید تعیین تکلیف شود موضوعِ  اموال و خودروهای کشف شده است. یکبار از دو پارکینگ بازدید داشتم و در آنجا ماشین های زیادی بود که حدود سه الی چهار سال از حضور آنها در پارکینگ می گذشت. اینها بیت المال است برای تعیین تکلیف اموال ما مشکل قانون نداریم. در این زمینه مشکل مدیریتی داریم و از دادستان های سراسر کشور درخواست می کنم به این موضوع نظارت کنند و از اعضای ستاد و نیروی انتظامی می‌خواهم نظارت جدی در این زمینه داشته باشند اینها اموال بیت المال است. رییس قوه قضاییه اخیرا دستوری صادر کرده اند که دادستان‌های کشور  مکلف هستند این اموال را تعیین تکلیف کنند.


وی ادامه داد: اگر در جایی رای قطعی برای این اموال صادر شده باید فرآیند فروش آماده شود اگر مشکل وجود دارد به ما بگویید. امروز هم دولت پای کار است و هم قوه قضاییه. ما امروز بهانه ای در برابر مردم نداریم که توجیه کنیم و کارمان را انجام ندهیم. قوه مقننه آمادگی تصویب قوانین را دارد قوه قضاییه پای کار امر قضایی است و دولت هم که دولت جهادی است ۲۴ ساعته پای کار است.


معاون اول قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه آمادگی کامل دارد در حوزه اصلاح قوانین هر گونه همکاری که لازم باشد داشته باشد.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: ما در زمینه مواد مخدر سنتی مشکل خاصی نداریم اما زندانیان ما بیش از ۷۰ درصد شان گرفتار مواد صنعتی هستند و این بسیار خطرناک است نزدیک به ۶ هزار نفر به دلیل کمتر از یک گرم مواد صنعتی در زندان هستند. باید برای این موضوع یک نشست برگزار کرد که چه باید کرد مشکل زمانی بیشتر می شود که طرف سابقه هم ندارد. باید برای این افراد فکر کرد. ما حدود ۳۶ هزار زندانی داریم که حداقل یک جرم آنها مربوط به مواد مخدر است و وزن مواد کشف شده کمتر از ۱۵ گرم است. واقعا نیاز به برنامه جدی و جهادی در این زمینه داریم. مبارزه جدی با قاچاقچیان باید در برنامه ما قرار بگیرد بچه های مردم را بدبخت می کنند. موضوع اصلی ما مبارزه جدی با قاچاقچیانی است که دم به تله نمی دهند و قانون ما باید مبارزه جدی با این افراد داشته باشد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.