بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

ضرورت تغییر سبک زندگی متناسب با منابع آبی/ورود سه سامانه بارشی به کشور؛ هفته آینده

وزیر نیرو با اشاره به رشد قابل توجه بخش سخت‌افزاری پژوهش وزارت نیرو در سال‌های گذشته، مدیریت، افزایش راندمان و کاهش تلفات را از مهمترین اهداف پژوهشی این وزارتخانه عنوان کرد.


به‌ گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، علی اکبر محرابیان در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با بیان اینکه پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم باید در چهار شاخص ارتقای بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف، کاهش هزینه‌ها و تلفات و خودکفایی تجهیزات و قطعات باشد، اظهار داشت: اگر بتوانیم این شاخص‌ها را در تمامی پژوهش‌های مربوط به حوزه‌ها رعایت کنیم قطعاً می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.


وی با تاکید بر تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده از پژوهش، تشکیل اتاق فکر پژوهشگران در وزارت نیرو را از ضرورت‌های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: باید در وزارت نیرو با بهره‌مندی از توانایی پژوهشگران اتاق فکر تشکیل و در زمینه اقدامات نرم‌افزاری، فعالیت‌هایی را انجام دهیم. نقشه تهیه شده توسط این اتاق فکر می‌تواند مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای افزایش راندمان باشد.


وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق گفت: پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشوری است و بدون پژوهش نمی‌توان شاهد حرکت دائمی و خلاقانه در کشور باشیم.


وی با بیان اینکه رشد کشورهای پیشرفته در اثر دو عامل سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی و پژوهش ایجاد می‌شود، گفت: کشورهایی که رشد خود را بر مبنای پژوهش طی می‌کنند با خلاقیت به طور دائمی به مسیر خود ادامه می‌دهند.


محرابیان با بیان اینکه پژوهش متشکل از سه ضلع پژوهشگر، تقاضای پژوهش و تجاری‌سازی پژوهش است، اظهار کرد: در شاخصی به نام دانش آموختگان در بین ۱۳۲ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را دارد که رتبه‌ای قابل توجه است، هرچند در ضلع دوم و پژوهش ضعف‌های قابل توجهی را شاهد هستیم که می‌توانیم با اقدامات موثر مشکلات را برطرف کنیم.


وی بر افزایش راندمان پژوهش در موضوع تقاضای پژوهش تاکید کرد و افزود: اگر سیاست‌گذاری درستی را در امر پژوهش‌ به‌کار بگیریم، می‌توانیم به نتایج عظیمی دست پیدا کرده و راندمان پژوهش را افزایش دهیم.


به گفته وزیر نیرو، لازمه رسیدن به یک نتیجه مطلوب، صبر و استقامت در موضوع پژوهش است که باعث رشد در حوزه‌های مختلف نیز می‌شود.


وی همچنین در ادامه بر ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده موثر از پژوهش تاکید کرد و با اشاره به ضلع تجاری‌سازی پژوهش خاطرنشان کرد: توجه به تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان که ثمره پژوهش است یکی از اقداماتی از که باید امروز توسط مدیران سیاست‌گذاری شود.


به گفته وزیر نیرو، در شاخص‌های مختلف حوزه آب و برق طی چهل سال گذشته اقدامات سخت‌افزاری و رشدهای قابل‌ توجهی صورت گرفته ولی در حوزه اقدامات نرم‌افزاری که شامل حاکمیت و مدیریت است، راه نپیموده بسیاری پیش‌رو داریم.


وی با اشاره به رتبه بالای کشور در صادرات خدمات فنی مهندسی، گفت: برای صدور این نوع خدمات توانایی بسیار بالایی داریم به طوری که علاوه بر خودکفایی در این زمینه، به کشورهای خارجی هم این خدمات را صادر می‌کنیم.


وی همچنین در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لازمه پیشرفت و توسعه پایدار، پژوهش بوده و بدون پژوهش، پیشرفت‌ها لحظه‌ای و بدون دوام هستند، افزود: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از پژوهشگران است.


وی با تاکید بر این‌که پژوهش بایستی بر پایه تقاضاهای متصل به هم باشد، ادامه داد: برخی از پژوهش‌های موجود در کشور هدف مشخصی ندارند، اما مهمترین سیاست امروز ما در صنعت آب و برق، حمایت از پژوهش برای افزایش راندمان و کاهش تلفات است.


وی با اشاره به رشد مطلوب تولید علم و دستاوردهای پژوهشی وزارت نیرو طی سال‌های گذشته، گفت: مقالات بسیاری توسط همکاران وزارتخانه انتشار یافته، اما در تبدیل این پژوهش‌ها به محصولات تجاری، ضعیف عمل شده است.


محرابیان با اشاره به نیاز مهم وزارت نیرو به محصولات پژوهشی و حمایت این وزارتخانه از تبدیل ایده‌ها و یافته‌های علمی به تولیدات تجاری، افزود: نمایشگاه پژوهش و فناوری امروز نیز در این راستا برگزار شده و به عنوان یک نمایشگاه در درون وزارت نیرو، تمامی مدیران و معاونان وزارتخانه در آن شرکت داشته و از تبدیل پژوهش‌ها به تولیدات قابل اتکا حمایت می‌کنند.


وزیر نیرو در ادامه با اشاره به بارش‌های اخیر در سطح کشور و پیش‌بینی تداوم این بارش‌ها در روزهای آتی، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، بارش‌های پیش رو در حوزه غرب، جنوب غربی و بخشی از استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان و غرب اصفهان خواهد بود.


وی از ورود سه سامانه بارشی در هفته آینده به کشور خبر داد و گفت: انتهای هفته جاری، سامانه بارشی در شمال‌غرب فعال بوده و پایان هفته در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور منجر به بارش‌هایی خواهد شد.


محرابیان با تاکید بر این‌که شرایط خشکسالی کشور طی سال‌های گذشته، ضرورت تغییر سبک زندگی و اقتصاد و گسترش فعالیت‌هایی متناسب با آب قابل دسترس را بیشتر می‌کند، افزود: این مفاهیم در حال فرهنگ‌سازی در جامعه و برای تمامی فعالان اقتصادی و خانواده‌ها است.


وی تاکید کرد: با همت دسته جمعی و اراده کلی، بر شرایط کم آبی غلبه کرده و زندگی را متناسب با آن گسترش می‌دهیم.


وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های کشور، آن‌ها را آماده تولید اعلام کرد و گفت: برنامه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها از ابتدای مهرماه شروع شده و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.


وزیر نیرو از همت وزارت نفت برای تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها خبر داد و افزود: در صورت تداوم این عملیات، در زمینه تولید پایدار مشکلی نخواهیم داشت.


وزیر نیرو گفت: صنعت آب و برق در مقطعی قرار دارد که برنامه توسعه‌ای و جهشی را در تمامی حوزه‌ها در دستور کار داشته که خود این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای اصلاح رویکرد و توجه بیشتر به پژوهش باشد.


فعالیت ۱۲۳۵ پروژه پژوهشی و فناوری طی دو سال گذشته 


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، رضا انجم شجاع معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی نیز از انعقاد قرارداد 1235 پروژه پژوهش و فناوری وزارت نیرو در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: طی این مدت تعداد 895 پروژه به اتمام رسیده و 38 فقره اختراع مرتبط با صنعت آب و برق به ثبت رسیده است.


وی با بیان اینکه بهره‌مندی از نتایج پروژه‌های تحقیق و توسعه، رفع و حذف عوامل بازدارنده کسب و کار فناورانه، توسعه شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آب و برق و ارتقای شبکه علمی نخبگان و متخصصان صنعت آب و برق از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری است، ادامه داد: برنامه‌هایی چون افزایش حجم اعتبارات پژوهشی وزارت نیرو به میزان حداقل یک درصد کل اعتبارات با توجه به شاخص توسعه یافتگی و بند 2-8 سیاست‌های کلی علم و فناوری، تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها با ایجاد گرایش‌های مرتبط با صنعت آب، برق و فاضلاب به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر و تاکید بر انجام پژوهش در حوزه منابع انسانی، مدیریت و حقوق به ویژه در حوزه بین الملل و دیپلماسی نیز در دستورکار وزارت نیرو قرار دارد.


انجم شعاع، توسعه دیپلماسی آموزشی و فناوری در صدور خدمات فنی و مهندسی و اکتساب تکنولوژی از کشورهای پیشرفته،  افزایش سهم صنعت آب و برق از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از طریق سوق دادن به اشتغال در این حوزه و لزوم شکل گیری شبکه متخصصان، اتاق‌های فکر برای آینده پژوهشی و تعیین اولویت‌های پژوهشی و فرصت‌های آتی حوزه فناوری را جزو برنامه‌های مورد تاکید وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری دانست.


وی در ادامه با اشاره به منتخبان این همایش، مواردی چون کاربردی بودن نتایج پژوهش در صنعت آب و برق، امکان تسری نتایج پژوهش به کل صنعت، تناسب زمان و هزینه صرف شده و خلاقیت و نوآوری را جزو معیارهای انتخاب پروژه برتر و مواردی چون میزان عمل به برنامه سالانه پژوهش و فناوری،  اختراع و دانش فنی ثبت شده بررسی میدانی را جزو شاخص‌های انتخاب شرکت برتر پژوهشی عنوان کرد.


معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در پایان، ضرورت معرفی ظرفیت مراکز پژوهشی و تقویت مراکز پژوهشی و آموزشی در دولت سیزدهم با حمایت وزیر نیرو را از راهبردهای‌ مهم ‌در‌ تقویت ‌حوزه ‌پژوهش‌ و ‌فناوری ‌وزارت ‌نیرو عنوان کرد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، آئین افتتاحیه جشنواره پژوهش و فناوری صنعت آب و برق، با حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو همزمان با هفته پژوهش در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.


در این جشنواره که با شعار “کاهش ناترازی تولید و مصرف آب و برق” برگزار شده است، دستاوردهای صنعت آب و برق توسط شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو و شرکت‌های دانش بنیان صنعت آب و برق در نمایشگاه حضوری در محل پژوهشگاه نیرو و همچنین نمایشگاه مجازی صنعت آب و برق ارائه شد.


بر اساس این گزارش، ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح وزارت نیرو، شناسایی و عرضه عملکردهای پژوهشی و فناوری حوزه‌های آب و برق، آشنایی بیشتر مدیران اجرایی با نوآوران صنعت، ایجاد فضای تعاملی میان پژوهشگران و فناوران، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و طرح های فناورانه، تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری، روندها و آینده آن در کشور، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی برتر از جمله مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.


افتتاح شبکه توسعه فناوری نیرو مربوط به مجتمع‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه نیرو، تقدیر از نوآوری‌های صنعت آب و برق، ایجاد غرفه‌های مجازی، برپایی غرفه‌های حضوری، برگزاری مجموعه‌ای از نشست‌ها/ کارگاه‌های تخصصی به‌صورت برخط از جمله برنامه‌هایی است که در این رویداد اجرا شد.


همچنین در این جشنواره از تعدادی از پژوهشگران برتر با حضور وزیر نیرو تقدیر شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.