بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی درگیری‌ها در سوریه دوبرابر شود

معاون نماینده دایم ایران در سازمان ملل گفت: بیش از یک دهه است که مردم سوریه به‌طور جدی از درگیری رنج می‌برند. برای جلوگیری از تداوم مشکلات آنها و خطرات این درگیری برای صلح و امنیت منطقه، باید تلاش‌ها برای یافتن یک راه‌حل سیاسی برای این درگیری تأسف‌بار دو برابر گردد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، متن سخنان زهرا ارشادی به شرح زیر است:


«اقدامات روند آستانه در این زمینه ادامه خواهد یافت و در این راستا نشست کارشناسان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه در ۲۱ و ۲۲ دسامبر در نورسلطان برگزار خواهد شد.


ما از تبادل اخیر ۱۰ نفر از سوری‌های بازداشت شده در نتیجه تلاش‌های کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان، که توسط روند آستانه تأسیس شده است، استقبال می‌کنیم. ایران به کمک جدی به چنین تلاش‌هایی ادامه خواهد داد و از همه طرف‌ها می‌خواهد برای تحقق این تلاش نوع‌دوستانه همکاری کنند.


ما امیدواریم رایزنی‌های جاری آقای پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به برگزاری هرچه زودتر جلسه بعدی کمیته قانون اساسی سوریه کمک کند. این کمیته باید بدون هیچ‌گونه دخالت یا فشار خارجی یا تعیین هرگونه مهلت ساختگی برای کار آن یا شرایط مشابه دیگر به فعالیتش ادامه دهد.


طبق گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه ۲۵۸۵، وضعیت بشردوستانه در سوریه رو به وخامت بوده، نیازها همچنان رو به افزایش است، و «بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها از بین رفته‌اند یا در حال فروپاشی‌اند».


این وضعیت نشان‌دهنده نیاز جدی به تشدید فعالیت‌های بشردوستانه، به‌ویژه از طریق اجرای مؤثر قطعنامه ۲۵۸۵ است که در آن، شورا از همه دولت‌ها خواسته نسبت به اتخاذ «گام‌های عملی برای رسیدگی به نیازهای فوری مردم سوریه» مبادرت کنند و تأکید کرده که چنین تلاش‌هایی باید شامل حمایت از «طرح‌های ترمیم سریع» نیز باشد. یکی از این گام‌های عملی می‌تواند لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه باشد که موجب طولانی شدن رنج مردم آن و تأثیر نامطلوب بر فعالیت سازمان‌های بین‌المللی و ملی بشردوستانه در این کشور شده است.


همانطور که دبیرکل به درستی اعلام کرده است، طرح‌های ترمیم سریع در «جلوگیری از افزایش تعداد افراد نیازمند و همچنین کاهش نیازهای فوری بشردوستانه»، و «بنابراین کاهش وابستگی به کمک‌های خارجی» حیاتی است.


ضمن توجه به تلاش‌های انجام شده در زمینه طرح‌های ترمیم سریع، ما معتقدیم اقدمات انجام شده در این زمینه بسیار کمتر از نیازهای جاری بوده و در نتیجه از درخواست دبیرکل مبنی بر گسترش بیشتر این طرح‌ها به عنوان گامی اساسی برای موفقیت اقدامات بشردوستانه در سوریه حمایت می‌کنیم.


همچنین باید اطمینان حاصل شود که کمک‌های وارد شده از خارج به سوریه به نیازمندان واقعی می‌رسد و به دست گروه‌های تروریستی نمی‌افتد. ما همچنین خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به عملیات کمک‌رسانی از داخل سوریه هستیم و متأسفیم که علی‌رغم همکاری دولت سوریه با سازمان ملل متحد برای ارائه کمک به نیازمندان در ادلب از داخل سوریه، به دلیل عدم همکاری طرف‌های دیگر، تاکنون فقط دو کاروان کمک‌رسانی از داخل سوریه به مناطق خارج از کنترل دولت اعزام شده که البته کمک‌ها هنوز هم بین مردم توزیع نشده‌اند.


ما خواستار تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان سوری بوده و در عین حال نسبت به برخی تلاش‌ها برای دلسرد کردن آنها از بازگشت به خانه و کاشانه خود، از جمله از طریق انتشار اطلاعات نادرست در مورد شرایط فعلی در سوریه، هشدار می‌دهیم.


ما تمام تجاوزات رژیم اسرائیل علیه سوریه را به‌شدت محکوم می‌کنیم و بر حق ذاتی سوریه برای دفاع از خود و پاسخ دادن در زمان و مکانی که خود انتخاب می‌کند، تأکید می‌کنیم. شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند به اشغال جولان سوریه پایان دهد و تجاوزات خود به سوریه را فوراً متوقف کند.


به‌علاوه، ادامه اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه توسط نیروهای خارجی که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل محسوب می‌شود، باید پایان یابد و همه نیروهای خارجی اشغالگر و ناخوانده باید بدون هیچ پیش‌شرط یا تأخیر بیشتر، از آن کشور خارج شوند.


گزارش اخیر رسانه‌های آمریکا در مورد کشته شدن ده‌ها غیرنظامی سوری شامل کشاورزان، کودکان و روستاییان، توسط نیروهای آمریکائی که ما به‌شدت آن را محکوم می‌کنیم، خروج فوری این نیروها از سوریه را مورد تأکید قرار می‌دهد.


ما فعالیت‌های جدایی‌طلبانه یا ابتکارات نامشروع خودگردانی در سوریه را رد کرده و هرگونه تلاش برای حمایت از آن‌ها را محکوم می‌کنیم.


بحران سوریه باید به‌صورت مسالمت‌آمیز و طبق اصول حقوق بین‌الملل، به‌ویژه احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها حل و فصل شود.


جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان ادامه خواهد داد.»


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.