بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

 اصلاح نظام پرداخت یارانه قیمت ذرت را ۸ هزار تومان می‌کند/ از سال آینده نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد می‌شود

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن سیاست اصلاح نظم پرداخت یارانه دیگر ذرت با قیمت ۱۹۰۰ تومانی عرضه نخواهد شد و باید برای خرید یک کیلو ذرت، حداقل ۸ هزار تومان هزینه کرد.


حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به این پرسش که اصلاح نظام پرداخت یارانه چه تاثیری روی قیمت نهایی نهاده‌های دامی می‌گذارد؟ گفت: نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و به همین دلیل قیمت ذرت در بندر امام، کیلویی ۱۹۰۰ تومان تمام می‌شد که با احتساب کرایه حمل بر اساس دوری و نزدیکی به مقصد، نرخ ذرت به ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان می‌رسید.


این مقام مسئول ادامه داد: قیمت ذرت در استان‌های مختلف متفاوت است چراکه کرایه حمل این بار مثلا برای یزد و خوزستان فرق دارد.


به گفته وی، نهاده‌های دامی عبارتند از کنجاله سویا، ذرت، جو و کنجاله روغن. باید بگویم بعد از اینکه از دانه‌های روغنی روغن‌گیری می‌کردند کنجاله آن قابلیت خوراک دام شدن را دارند.


معروفان تصریح کرد: اگر نهاده‌های دامی با ارز نیمایی مثلا ۲۵ هزار تومانی وارد شود باید قیمت کیلوی ۱۹۰۰ تومانی ذرت را ضرب در ۵ کرد و این چنین قیمت ذرت و جو کمتر از ۸ هزار تومان نخواهد بود. حالا این پرسش مطرح است که چه کسی می‌خواهد فاصله بین ۱۹۰۰ تا ۸ هزار تومان را جبران کند؟ پاسخ روشن است بدون تردید این مصرف‌کنندگان هستند که باید این مابه التفاوت قیمتی را پرداخت می‌کنند.


این مقام مسئول با اشاره به نرخ مصوب نهاده‌های دامی در بندر امام، تصریح کرد: ذرت کیلویی ۱۹۰۰ تومان، جو کیلویی ۱۸۵۰ تومان و کنجاله سویا کیلویی ۳۴۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.


وی با بیان اینکه کالای حاصل از نهاده دامی مرغ و گوشت قرمز می‌شود، تصریح کرد: امروز مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که با اصلاح نظام پرداخت یارانه دیگر نمی‌توان مرغ با چنین قیمتی خریداری کرد و در صورت عدم حمایت دولت احتمالا باید منتظر قیمت‌های بالاتری باشیم.


 این مقام مسئول درباره میزان واردات نهاده‌های دامی در سال جاری، گفت: ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی تا آذر وارد و در بین دامداران و مرغداران توزیع شده است. این میزان واردات نیاز ما را تا این مقطع زمانی تامین می‌کند و برای ماه‌های آینده باید واردات صورت بگیرد در مجموع برای هر ماه باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده وارد شود.


بنا به اظهارات معروفان؛ مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید تا پایان سال حدود ۴.۵ میلیون تن نهاده وارد کشور شود. ۷ میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دامی اعتبار تخصیص داده شد که این میزان با احتساب واردات گندم و روغن حدود ۹.۵ میلیارد دلار می‌شود.


وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی اصلاح نظام پرداخت یارانه اجرایی خواهد شد؟ گفت: هنوز زمان اجرایی شدن این لایحه به ما اعلام نشده است ما نیز منتظر هستیم. اما تردیدی وجود ندارد که از سال ۱۴۰۱ نهاده‌های دامی با ارز نیمایی وارد کشور خواهد شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.