بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

هشدار نسبت به شکل‌گیری پدیده "کارتن‌خواب‌هایِ سالمند"  از سال ۱۴۱۰/ جمعیت باید رشد کند/ خانم بالای ۳۵ سال، یک‌سال بعد از زایمان دوباره باردار شود

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: اگر با همین روند پیش برویم، پیری جمعیت را نمی‌توان مدیریت کرد. هر وقت ایران ضعیف شده است مورد هجمه قرار گرفته است. به این ترتیب ممکن است از سال ۱۴۱۰ به بعد کارتن خواب‌های سالمند داشته باشیم.


گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، «حامد برکاتی» مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در نشست توجیهی وزارت بهداشت برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده گفت: حوزه سلامت و تمام حوزه‌های اجرایی کشور باید درارتباط با وضعیت جمعیت تمام قد بایستند وگرنه آینده قابل مدیریت نخواهد بود. وقتی آسیب جمعیت وارد شود، دیگر برای اقدام دیر شده است.


او افزود: اگر سال ۱۴۲۵ را با امروز مقایسه کنیم، ۳۰ درصد جمعیت درآن زمان که جمعیت ۹۵ میلیون نفر می‌شوند، سالمند خواهند بود. درحالی که الان با ۸۵ میلیون نفر فقط ده درصد سالمند داریم.


برکاتی گفت: براساس آماری که داریم حدود ۱۷ درصد بارداری‌ها بالای ۳۵ سال است و این تاخیر فرزندآوری از چالش‌هایی است که باید مدیریت شود. اوج فرزند آوری بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی است. خانمی که فوق لیسانس و دکترا دارد، اوج باروری‌اش ۳۰ تا ۳۴ سالگی است.


او افزود: تمایل به ازدواج کم شده اما از طرفی متولدین دهه شصت از سن ازدواج خارج شده اند. به طور متوسط فرزند اول ۴.۵ سال بعد از ازدواج و فرزند دوم ۵.۵ سال بعد به دنیا می‌آید. خواهشم این است که این موضوع در شبکه بهداشت تذکر داده شود.


برکاتی گفت: اگر خانم بالای ۳۵ سال باشد، توصیه می‌شود یک سال بعد از زایمان با فاصله ۱۲ ماه دوباره باردار شود، زیرا اگر آن را به تاخیر بیاندازد عوارض خواهد داشت.


او در ادامه گفت: خانواده‌های یک فرزندی ما توسعه پیدا کرده است. قانون باید اجرا شود، اما قانون برای ما بهانه است نه هدف. حتی اگر جایی از قانون اجرا نشود که باید شود، روند رشد جمعیت باید اتفاق بیافتد.


برکاتی گفت: در سال ۶۵ هرم جمعیت کشور قاعده پهنی داشت. اکنون با پدیده مدارس غیر دولتی مواجه هستیم و جوانان امروز از ترس هزینه مدارس غیر دولتی تمایلی به فرزندآوری بیشتر ندارند.


برکاتی گفت: سالانه رشد جمعیت جوان سه درصد کم شده است و در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمند به ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید که ۲۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر با همین روند پیش برویم، پیری جمعیت را نمی‌توان مدیریت کرد. هر وقت ایران ضعیف شده است مورد هجمه قرار گرفته است. به این ترتیب ممکن است از سال ۱۴۱۰ به بعد کارتن خواب‌های سالمند داشته باشیم.


وی افزود: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای جنوب شرقی و نیوزیلند و جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی خواهند بود که در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد سالمند خواهند داشت. دنیا اکنون با جنگ آب هم در حال مواجهه است و همه اینها تهدید محسوب می‌شود. امیدواریم خطر را بیش از آنچه به‌نظر می‌رسد حس کنیم و در عین حال که در قانون جمعیت حمایت‌های خوبی دیده شده است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.