بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

فرآیند اصلاح نظام پرداخت باید به‌خوبی برای مردم تبیین شود/ افزایش یارانه نقدی برای جبران آسیب‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

نماینده مردم طبس در مجلس، گفت: این دولت خوشبختانه دولتی است که بنا ندارد منافع کشور و مردم را فدای سیاسی‌کاری‌ها و رفتارهای پوپولیستی کند و این را ثابت کرده است که این دولت انگیزه‌ چنین کاری ندارد؛ لذا یک جاهایی ممکن است برخی از تصمیمات به نفع دولت هم نباشد اما چون این تصمیم به نفع آینده کشور و مردم است، در نتیجه از آبروی خود هم هزینه می‌کند تا آن کار محقق شود.


مجید نصیرایی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در خصوص «حذف ارز ۴۲۰۰ و اصلاح نظام پرداخت یارانه و اثرات جانبی آن از جمله اینکه می‌تواند تورم‌زا باشد»، گفت: خب البته دوستان در دولت باید بیشتر برای مردم نسبت به این مساله ارز ۴۲۰۰ و اصلاح نظام پرداخت یارانه توضیح دهند. اما در مجموع این ارز ۴۲۰۰ تومانی متاسفانه آسیب‌های جدی داشته و آن اهدافی که تعریف شده بود که با این نرخ ارز محقق شود، در عمل شاهد بودند و بودیم که محقق نشد. متاسفانه در این موضوع رانت‌های بزرگ و سنگینی هم بعضاً ایجاد شده است، اما در کلیت ثابت شد که این ایده و این نظر که به این شکل می‌شود بخشی از معضلات را حل کرد، موفق نبوده است.


وی ادامه داد: البته این دولت خوشبختانه دولتی است که بنا ندارد منافع کشور و مردم را فدای سیاسی‌کاری‌ها و رفتارهای پوپولیستی کند و این را ثابت کرده است که این دولت انگیزه‌ چنین کاری ندارد؛ لذا یک جاهایی ممکن است برخی از تصمیمات به نفع دولت هم نباشد اما چون این تصمیم به نفع آینده کشور و مردم است، در نتیجه از آبروی خود هم هزینه می‌کند تا آن کار محقق شود.


نماینده مردم طبس در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: ما در اقتصادمان و خیلی از ساختارهایی که اکنون وجود دارد، نیاز به یک بازنگری داریم که بتوانیم اهداف و آرمان‌هایی که کشور و انقلاب و نظام دنبال می‌کنند را محقق کنیم. لذا چاره‌ای نداریم جز اینکه یک سری تصمیمات مهم، موثر و بزرگ اتخاذ کنیم. البته این مساله هم مقدماتی دارد تا به مرحله اصلاح شرایط کنونی برسیم ولی باید کار را جلو ببریم.


وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما حتما باید در بعضی از ساختارها مانند نظام پولی و مالی، نظام بانکی، ساختارهای مالیاتی و همینطور حوزه‌های مختلف دیگری بازنگری کنیم تا در این مسیر به سمت جلو حرکت کنیم.


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: برای مثال در بحث مجموعه‌های فرهنگی، ما الان تعداد زیادی دستگاه فرهنگی داریم که دارند بودجه هم دریافت می‌کنند اما عملا شما می‌بینید در بعضی از معضلاتی که وجود دارد این‌ها نه‌تنها مسئولیت نمی‌پذیرند بلکه کلی هم موازی‌کاری در این مجموعه‌ها وجود دارد، این‌ها نیاز به یک اصلاح رویکرد و بازتعریف ماموریت دارد.


نصیرایی در ادامه ضمن شجاعانه دانستن تصمیم اصلاح نظام پرداخت یارانه، گفت: من به صورت کلی رویکرد دولت را در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مثبت و رو به جلو می‌بینم، این بودجه نشان داد که تصمیم و بنای دولت این است که واقعا به سمت اصلاح آسیب‌هایی که وجود دارد، برود.


وی ادامه داد: خوشبختانه دولت این شجاعت را دارد، اما حالا در این تصمیمات طبیعی است که یک جاهایی هم آسیب‌هایی را داشته باشد. من هم معتقدم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب‌ها و تبعات اجتماعی خواهد داشت که البته دوستان پیش‌بینی و نظرشان درخصوص جبران این مساله این بود که مثلا یارانه نقدی را تقویت کنند و افزایش بدهند.


نماینده مردم طبس تاکید کرد: این مساله حتما مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و اثرات و ثمرات آن بررسی شده است، در نتیجه نیاز به این است که دوستان تبیین بهتری از این مسائل در جامعه داشته باشند و این موضوع را شفاف تشریح کنند.


وی با اشاره به اهمیت بعد نظارت بر بازار در فرآیند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: مساله نظارت‌ها باید به شدت تقویت شود و اگر در جنبه نظارتی دقت نکنیم و بازار رها باشد و نظارت موثر و بازدارنده نباشد؛ ممکن است بعضی از تصمیماتی که گرفته می‌شود، آسیب داشته باشد لذا همه این‌ها را باید با هم دید و در خصوص آن تأمل کرد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.