بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

پیشرفت در وین، هرچند محدود اما امیدوارکننده است/ از دیدگاه ایران، آمریکا شریک دیپلماتیک قابل اعتمادی نیست/ احتمال خروج دولت بعدی آمریکا از برجام، مانع اصلی توافق است

استاد دانشگاه شیکاگو، احتمال خروج دولت بعد آمریکا از توافق هسته‌ای را مانعی برای احیای برجام دانست و گفت: پیشرفت در وین، هرچند محدود اما امیدوارکننده است هرچند بعید است طرفین بتوانند به شرایط قرارداد قبلی بازگردند.


پاول پاوست استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو است. وی در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های میان ایران و آمریکا و تلاش‌ها برای احیای برجام در وین پرداخت.


پیشرفت در وین، هرچند محدود، امیدوارکننده است


بعید است طرفین بتوانند به شرایط قرارداد قبلی بازگردند


پاول پاوست به سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، گفت: پیشرفت در وین، هرچند محدود اما امیدوارکننده است. با توجه به اینکه اکنون تقریباً یک سال از دولت بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گذرد و احتمال زیادی وجود دارد که جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۲ کنترل کنگره را دوباره به دست آورند، همچنین  پیشرفت‌هایی که ایران در برنامه هسته‌ای خود داشته است، بعید است که طرفین بتوانند به شرایط قرارداد قبلی بازگردند.


وی افزود: یک توافق جدید باید ایجاد شود، توافقی که وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران را در همین مرحله  به رسمیت بشناسد.


از دیدگاه ایران، آمریکا یک شریک دیپلماتیک قابل اعتماد نیست


احتمال خروج دولت بعد آمریکا از توافق با ایران، مانعی برای احیای برجام است


استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در ادامه تاکید کرد: به نظر من دو مانع اصلی برای دستیابی به توافق وجود دارد. اول، از منظر ایالات متحده، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تنها یکی از چندین چالشی است که ایران در منطقه ارائه می‌کند. فشار متحدان آمریکا در منطقه، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، دستیابی به توافقی را که تنها بر برنامه هسته‌ای متمرکز باشد، دشوار خواهد کرد. دوم، از دیدگاه ایران، آمریکا یک شریک دیپلماتیک قابل اعتماد نیست. نگرانی دیگر این است که حتی اگر توافق جدیدی با دولت بایدن حاصل شود، یک دولت جمهوری‌خواه پس از انتخابات بعدی  می‌تواند دوباره از این توافق خارج شود.


 پاول پاوست هم چنین اظهار کرد: نظر خود من این است که این دو مانع، دستیابی به یک توافق جدید را دشوار و شاید غیرممکن خواهد کرد. در نهایت، در صورت نرسیدن به نتیجه در وین وضعیت موجود با پیشرفت هسته‌ای ایران پیچیده‌تر و به تبع آن سخت‌تر خواهد شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.