بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

نکاتی برای داشتن داربست ایمن

هنگام کار در ارتفاع، ایمنی همیشه در اولویت قرار دارد. داربست می تواند خطرات متعددی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر به درستی نصب نشده باشد یا پروتکل های ایمنی خاصی رعایت نشود.


شرکت‌هایی که از دستورالعمل‌های ایمنی زیر، پیروی می‌کنند باید از اکثر حوادث و صدمات ناشی از کار در ارتفاع خاص جلوگیری کنند.


خطرات رایجی که داربست اتفاق می‌افتد


برخی از رایج ترین خطرات داربست عبارتند از:


فرو ریختن داربست، هنگامی که فردی روی آن ایستاده است.


داربستی که به درستی نصب نشده باشد، خطر ریزش دارد. علاوه بر این، بی احتیاطی با تجهیزات یا مواد سنگین ممکن است باعث آسیب به تکیه گاه ها یا بست ها شود. وزن بیش از حد روی داربست منجر به فروریختن شود.


افتادن از داربست


ساخت و ساز ضعیف بدون حفاظ مناسب یا عدم استفاده از تجهیزات مناسب، برای مهار سقوط، می تواند منجر به صدمات ناشی از سقوط شود. به طور معمول، هر داربست بیش از 3 متر از زمین نیاز به نصب محافظ برای جلوگیری در برابر سقوط دارد.


برخورد اجسام در حال سقوط


اجسامی که از داربست‌ها رها می‌شوند، می‌توانند به سکوهای پایین‌تر یا زمین آسیب برسانند. نصب نرده یا نصب موانع، می تواند از آسیب ناشی از سقوط اجسام جلوگیری کند.


 


برق گرفتگی


داربست های ساخته شده در نزدیکی خطوط برق، کارگران را در معرض خطر برق گرفتگی قرار می دهد. طبق مقررات OSHA نصب داربست ها باید در فاصله ی حداقل 3 تا 4 متری خطوط برق، صورت گیرد. اگر فاصله کمتر از 3 متر باشد، برق خطوط برق، باید قطع شود.


قیمت لوله داربست


نکات ایمنی عمومی داربست


با در نظر گرفتن متداول‌ترین خطرات، می‌توانیم نگاهی به انواع استانداردهای ایمنی بیندازیم که کارکنان و مدیران عموماً باید رعایت کنند.


قوانین محلی را بدانید


اول از همه، آشنایی با مقررات و قوانین بسیار مهم است. هر شهر و کشوری قوانین خاص خود را در مورد ایمنی داربست ها دارد و OSHA دارای مجموعه ای از قوانین ایمنی بین المللی است. دانستن و پیروی از این قوانین کلیدی برای جلوگیری از صدمات در حین کار بر روی داربست ها می باشد.


به خطرات احتمالی توجه کنید


هوشیاری در هنگام کار در ارتفاع، حیاتی است و بازرسی منطقه و تجهیزات برای جلوگیری از خطرات احتمالی، مهم است. محل کار، ابزارها و ساختار داربست همگی باید در فواصل زمانی مکرر مورد بررسی قرار گیرند تا از نادیده گرفتن خطرات جلوگیری شود.


همچنین، هر زمان که تغییری در محل کار یا داربست رخ می دهد، ساختار کل داربست دوباره از جهت ایمنی باید مورد بررسی قرار گیرد.


نصب و کار روی داربست، زیر نظر کارشناس


هر زمان که داربستی را می‌سازید، جابجا می‌کنید، یا جدا می‌کنید، باید یک کارشناس برای نظارت بر فرآیند حضور داشته باشد. این فرد باید بازرسی های روزانه را برای بررسی عیب ها، خطرات یا سایر مسائل ایمنی انجام دهد.


image_1639979293


نصب حفاظ های مناسب 


نرده های محافظ، تخته های زیرپایی، موانع و سایر حفاظ ها می توانند از سقوط جلوگیری کنند. علاوه بر این حفاظ ها می‌توانند از آسیب ناشی از سقوط اشیاء هم جلوگیری کنند. 


توجه داشته باشید که نردبان یا پله هم برای حرکت بین داربست ها در ارتفاع باید نصب شوند، و برای بالا و پایین رفتن از سازه نباید از ریل یا تیرک استفاده کنید.


به محدودیت وزن روی داربست توجه کنید


شیوه ی نصب و قطعات داربست، باید مطابق با میزان وسایلی باشد که کارگران برای کار روی داربست احتیاج دارند. بالابردن بیش از حد مواد و تجهیزات روی سازه، وزن روی داربت را بالا می‌برد و ممکن است، باعث فروریختن آن شود.


 


ایمنی داربست بر اساس صنعت


از آنجایی که هر صنعت دارای خطرات منحصر به فردی است، هنگام استفاده از داربست در مناطق زیر باید از پروتکل های ایمنی خاصی پیروی کرد.


داربست های تجاری


داربست های ساختمانی تجاری برای کمک به فرآیندهای ساخت و ساز استفاده می شوند و بنابراین، معمولاً مناسب این هستند که مواد سنگین وجود دارند.


 


نکاتی برای کاربردهای ساختمانی تجاری عبارتند از:


همیشه از تجهیزات مانند کمربند ایمنیداربست در داخل و اطراف محل کار استفاده کنید.


از مواد و ابزار سنگین مراقبت ویژه ای داشته باشید تا به پایین سقوط نکنند.


برای بلند کردن بارهای سنگین، از تجهیزات بالابر استفاده کنید.


توجه داشته باشید که تجهیزات سنگین در کجا قرار می گیرد.


در هنگام نصب داربست، محل رفت و آمد روی داربست ها را عریض نصب کنید.


در پایان هر شیفت کاری، مواد و ابزار را از روی داربست بردارید.


منبع : قالب علیخانی 


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.