بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

به دنبال مجوز برای بازگشایی سامانه اسکان هستیم/ باید مسیر ایران را برای کالاهای روسیه- هند جذب کنیم

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید بتوانیم کالای روسیه- هند را به سمت مسیر ایران جذب کنیم، روسیه سالانه 300 هزار تن زغال سنگ به هند صادر می‌کند که اگر از مسیر ایران عبور داشته باشد زمان آن به یک‌سوم می‌رسد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، رستم قاسمی در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به عدم حضور خارجی‌ها در این دور از نمایشگاه اظهار داشت: هرچند که شرکت‌های خارجی در این دور از نمایشگاه حضور نداشتند اما این دور از نمایشگاه با حضور 90 درصدی از شرکت‌های خصوصی از 28 آذر تا 30 آذر ماه برگزار می‌شود.


وی درباره بسته بودن سامانه املاک و اسکان گفت: به دنبال مجوزها هستیم تا سامانه دوباره باز شود و از مردم می‌خواهیم در این سامانه خوداظهاری اطلاعات خود را ثبت کنند چرا که این سامانه زیرساختی برای اطلاعات در حوزه املاک و مسکن محسوب می‌شود و برای برنامه‌ریزیهای حوزه مسکن اهمیت بالایی دارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون بیش از 3 میلیون متقاضی در سامانه سمن برای پروژه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، تاکید کرد: هنوز در بسیاری از شهرها، سامانه باز نشده و پیش‌بینی می‌کنیم تعداد ثبت‌نام کنندگان در این سامانه به بالای 4 میلیون نفر برسد.


رستم قاسمی با اشاره به کمبود بودجه برای اتمام پروژه‌های عمرانی توضیح داد: بارها اعلام کرده‌ام که با اعتبارات دولتی امکان اجرای پروژه‌ها در زمان‌بندی مقرر نیست و با همکاری مجلس در بودجه 1401 تبصره‌هایی پیش‌بینی شده که با اجرای آنها بتوانیم پروژه‌های عمرانی را در موعد مقرر به اتمام برسانیم.


وی از توافق با سایر نهادها برای نوسازی 160 هزار دستگاه ناوگان باری و مسافری خبر داد و گفت: در حال حاضر 400 هزار دستگاه کامیون در سطح جاده‌های کشور در تردد هستند که قرار بر این است با همکاری مجلس بتوانیم 160 هزار دستگاه انواع ناوگان باری و مسافری را نوسازی کنیم.


وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای اجرای پروژه‌های عمرانی چاره‌ای جز جذاب کردن این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران نداریم، بیان کرد: برای مثال باید مدت‌زمان BPT یک آزادراه را از 10 سال به 15 سال برسانیم و این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند و برای ورود به خصوصی جذاب باشند.


رستم قاسمی با بیان اینکه حمل و نقل می‌تواند در اقتصاد ایران تعیین کننده باشد، اذعان کرد: اگر بخش حمل و نقل رشد کند می‌تواند حتی 20 درصد GDP اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.


وی با اشاره به مزیت ترانزیتی کریدورهای ایرانی یادآور شد: اگر کانتینری از مسیر ایران از هند به فنلاند برود بیشتر از 20 روز زمان نخواهد برد اما به غیر از این مسیر، تردد این بار چند ماهه خواهد بود بنابراین هم از لحاظ زمان و هم هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بتوانیم کالای روسیه- هند را به سمت مسیر ایران جذب کنیم، تاکید کرد: روسیه سالانه 300 هزار تن زغال سنگ به هند صادر می‌کند که اگر از مسیر ایران عبور داشته باشد زمان آن به یک‌سوم می‌رسد.


رستم قاسمی اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، تکمیل کریدور شمال به جنوب است که باید تمام حلقه‌های این کریدور را به یکدیگر متصل کنیم از این رو اتصال راه‌آهن رشت- آستارا برای ترانزیت کالای روسیه به هند در اولویت است و بسیار اهمیت دارد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.