بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

تاریخچه دستگاه تصفیه هوا


اکنون همه ما می‌دانیم که دستگاه تصفیه هوا چه دستگاهی است اما کمتر کسی وجود دارد که درباره پیدایش اولین دستگاه تصفیه هوا و چگونگی بوجود آمدن آن آگاهی داشته باشد. قبل از صنعتی شدن شهرها و بوجود آمدن اتومبیل‌ها، کارخانه‌های متعدد و دیگر آلاینده‌ها، کسی به فکر ساختن چنین دستگاهی نبود اما امروزه نیاز به دستگاه تصفیه هوا به شدت احساس می‌شود.


 ایده دستگاه تصفیه هوا برای اولین بار توسط چارلز و جان دین در سال 1823 مطرح شد، که البته یک نوع ماسک، به شکل لباسی با یک کلاه بود و پشت کلاه شلنگی قرار داشت که با استفاده از دو دمنده عمل پمپاژ هوا صورت می‌گرفت و هوای بازدم از طریق لوله‌ای خارج می‌شد. این دو برادر قصد داشتند به آتشنشان‌ها کمک کنند و راهی پیدا کنند تا زمانی که وارد محیط آتش گرفته و پر از دود می‌شوند تنفس برایشان آسان‌تر شود.


 درواقع می‌توان گفت در ابتدا فیلتر تصفیه هوا و ماسک‌های تنفسی بوجود آمدند و به تدریج با کمک فناوری‌های جدید بهبود داده شدند، در سال 1860 اولین ماسک تنفسی کاربردی توسط جان استنهاوس تولید و ثبت شد. چند سال بعد با تولید و عرضه فیلترهای هپا (hepa) به بازار ورژن جدیدی از دستگاه تصفیه هوا بوجود آمد که روزبه روز مدرن و پیشرفته‌تر شد.


فیلترهای هپا Hepa


Hepa یک فناوری برای تصفیه کردن هوا با راندمان بسیار بالا است. جهش اساسی دستگاه‌های تصفیه هوا با بوجود آمدن فیلتر هپا صورت گرفت. در ابتدا تکنولوژی هپا در جنگ به علت محافظت از دانشمندان هسته ای و سربازان در مقابل ذرات رادیواکتیو حاصل از بمب اتمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از آن در دهه 1950 این نوع فیلتر جهت تصفیه هوا با کارآیی بالا مورد استفاده قرار گرفت.


در سال 1963 در آلمان دو نفر به نام‌های مانسفرد و کلاوس هامس یک دستگاه تصفیه هوای خانگی تولید کردند که هوای داخل منزل را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشید که می‌توان آن را به عنوان اولین دستگاه تصفیه هوا به رسمیت شناخت. قبل از این تاریخ نیز فیلتر هپا بوجود آمده بود اما آنقدر هزینه‌های تولید آن بالا بود که جهت استفاده برای منازل به صرفه نبود و از آن تنها برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، تولید تراشه‌های کامپیوتری، بیمارستان‌ها، صنایع داروسازی و… استفاده می‌شد.


اما از آنجایی که علم همیشه رو به پیشرفت است، این فن‌آوری توسط شرکت‌های تجاری توسعه یافت و وارد بازار شد. به این ترتیب نسل جدیدی از فیلترهای هپا بوجود آمدند که راندمان آن‌ها نسبت به فیلترهای قبلی 100 برابر بیشتر بود. با وجود این فیلترها، دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی این توانایی را بدست آوردند تا ذرات بسیار ریز آلاینده، سموم شیمیایی و حتی بوی نامطبوع را از هوا حذف کنند.


کمپانی Austin Air Systems در سال 1991 بخش‌های جدیدی به دستگاه تصفیه هوای خود اضافه کرده بود که کارآیی آن را بالاتر می‌برد، یکی از این بخش‌ها یک پیش فیلتر بود که طول عمر و راندمان فیلترهای هپا را افزایش می‌داد و برای عملکرد بهتر نیز یک سیستم مکش 360 درجه‌ای هوا در دستگاه تعبیه کرد. بعدها با بیشتر شدن آلودگی هوا و بوجود آمدن آلرژی و حساسیت‌های گوناگون دستگاه‌های تصفیه هوا نیز بسیار پیشرفته‌تر شدند.


از سال 2005 نیز فیلترهایی با تکنولوژی UVGI یا فرابنفش جهت از بین بردن میکروب‌ها تولید و به دستگاه تصفیه هوا افزوده شده است. امروزه با وجود چنین دستگاه‌هایی در منازل خود قادر به حذف آلاینده‌هایی هستیم که تا پیش از این کاری غیرممکن به نظر می‌رسید.


بروزترین تکنولوژی دستگاه تصفیه هوا


با مطالعه مطالب بالا بهتر می‌توان درک کرد که چقدر زمان، دانش و هزینه صرف شده تا همه افراد بتوانند از دستگاهی با قدرت حذف ذراتی به اندازه 0.3 میکرون (البته در مدل‌های جدید‌تر ذرات تا اندازه 0.1 میکرون) که شامل 95% ذرات موجود در هوا می‌باشد در منازل خود استفاده نمایند. شاید تا امروز اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دادید اما بهتر است بدانید که نه تنها آلودگی هوای شهر بلکه حتی استفاده از انواع اسپری‌ها، استعمال دخانیات و حتی قرار گرفتن در معرض دود آن، روشن کردن شمع و شومینه‌های هیزمی، استفاده از چسب، مواد شیمیایی، سوسک کش‌ها و…. داخل منزل و در محیط بسته موجب آسیب به سیستم دفاعی بدن می‌گردد. بنابراین تمامی پزشکان و متخصصان آلرژی درمانی توصیه می‌کنند که از دستگاه تصفیه هوا خانگی که مجهز به فیلتر هپا و جدیدترین تکنولوژی باشد، استفاده نمایید.


52642


عملکرد جدیدترین دستگاه تصفیه هوا


دستگاه‌‌های تصفیه هوا مختلفی جهت از بین بردن آلودگی‌ها، پرزها، میکروب‌ها، ویروس‌ها و دیگر آلاینده‌های موجود در هوا در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کارآیی‌های خاص خود را دارند اما تمام دستگاه‌های تصفیه هوا به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند و از دو عملکرد متفاوت جهت پاکیزه کردن هوا استفاده می‌کنند.


سیستم تصفیه هوای فعال (Active) و سیستم تصفیه هوای غیر فعال (Pasive) که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.


سیستم تصفیه هوای فعال (Active)


در سیستم تصفیه هوای فعال فیلتر هپا استفاده نمی‌شود پس نیازی به تعویض فیلتر هم وجود ندارد. بلکه در این روش از فیلترهای کاتالیستی و همچنین لامپ UV جهت تغییر ماهیت ذرات استفاده می‌گردد. شاید در نگاه اول این موضوع یک مزیت به نظر برسد اما باید این را هم بدانید که بجای تعویض فیلتر در این نوع دستگاه تصفیه هوا لامپ UV آن نیاز به تعویض دارد. علاوه بر آن در این روش گاز ازن تولید می‌شود که مقدار کم آن ضرری ندارد اما در صورت افزایش می‌تواند موجب گلودرد و سرفه شود، پس در زمان خرید دستگاه تصفیه هوا دقت نمایید دستگاهی را تهیه کنید که میزان گاز ازن زیادی تولید نکند. لامپ UV بر روی مولکول‌های آلاینده واکنش ایجاد کرده و آن‌ها را خنثی می‌کند، اما ممکن است برخی ازین ذرات به طور کامل خنثی نشده و به مولکول‌های ناشناخته جدیدی تبدیل شوند. استفاده از لامپ UV و نور فرابنفش بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی جهت ضدعفونی کردن سطوح کاربرد دارد.


سیستم تصفیه هوای غیر فعال (Pasive)


روش کار این سیستم از کشیدن هوای محیط به داخل دستگاه آغاز می‌شود و به این صورت است که ذرات معلق را با استفاده از فیلترهای مختلف جذب می‌نماید، از یک سو هوای آلوده محیط وارد دستگاه شده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو گذر کرده و از سمت دیگر هوایی پاکیزه به محیط بازمی‌گردد. سیستم غیرفعال هیچگونه گاز یا ماده دیگری را به هوای محیط اضافه نمی‌کند. پیش فیلتر، فیلتر هپا و فیلتر جاذب کربن در تمام دستگاه‌های تصفیه هوا (غیرفعال) تعبیه می‌شوند اما فیلترهای دیگری هم وجود دارند که در صورت نیاز به دستگاه افزوده می‌گردند. در این نوع دستگاه فیلترها باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. فیلتر کربن اکتیو معمولا برای تصفیه آلاینده‌های شیمیایی و حذف بوی نامطبوع در کنار فیلتر هپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلتر هپا نیز به دلیل برخورداری از مکانیزم انتشار یا (diffusion) توانایی جذب ذرات بسیار ریز از 3 تا 20 نانو میکرون را دارد و تمام آن‌ها را به طور کامل از خود عبور می‌دهد، به همین دلیل هوا تا 99% تصفیه می‌گردد.


خرید دستگاه تصفیه هوا


در صورتی که قصد بررسی مشخصات فنی، مشاهده قیمت‌ها و خرید انواع دستگاه تصفیه هوا از برندهای معتبر با گارانتی اصلی را دارید، کافیست به سایت مجموعه دماتجهیز، اولین و معتبرترین سایت جامع و تخصصی تجهیزات تأسیسات ساختمان و همچنین عضو رسمی اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع، مراجعه نمایید.


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.