بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

گلایه‌های مکرر رئیس شورا درباره سهم شهرداری از بودجه

عضو شورای شهر تهران گفت: برخلاف باوری که داشتیم دولت محترم به مسأله آلودگی هوا توجه جدی خواهد داشت اما اعداد و ارقام بسیار نگران کننده است‌.برای تکمیل خطوط اولویت دار مترو تهران تنها ۵۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده و اگر هزینه ساخت یک کیلومتر مترو را هزار و دویست میلیارد در نظر بگیریم تنها برای ۴۶ متر بودجه اختصاص داده شده است و این باعث خجالت است .


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.


مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تذکر خود را به ساخت و ساز غیرمجاز و گودهای پرخطر شهر تهران اختصاص داد و گفت: بارندگی در تهران به دلیل گودهای رها شده در سطح شهر تهران نگرانی ایجاد می کند. مهمترین آنها شاید گود برج میلاد باشد. عاجزانه تقاضا می کنم شهرداری این مسأله را دنبال کند. در بحث گود برج میلاد در یک زمان از دست رفته هستیم.


او ادامه داد: نتایج مطالعات این گود ما را نگران می کند و علاوه بر خسارت جانی خسارت مالی سنگین نیز در بر خواهد داشت. علاوه بر گود برج میلاد در مناطق  دیگر نیز گودهای مشابه داریم و باید با سازندگان جلسه گذاشته و به سرعت تعیین تکلیف شوند و اگر تصمیم به ساخت و ساز ندارند حتما باید پر شود.‌


عباسی در ادامه تذکر خود با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر گفت: در برخی از مناطق ساخت و سازهای غیر مجاز در حال رخ دادن است و این تخلف مدیریت شهری است که نه جلوی آنها را می گیرد و نه بعد از ساختن اقدام مناسبی را انجام می دهد.


سید احمد علوی در تذکر خود با اشاره به تلاش های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایرانی گفت: خرسندیم که پس از دو سال تلاش و پیگیری هنر خوشنویسی ایران در فهرست میراث جهانی ناملموس  کمیسیون یونسکو  به ثبت رسید.  ثبت این پرونده ملی بار دیگر توجه همه نهادهای دولتی، عمومی  و فرهیختگان کشور را به جلوه های بی نظیر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی  معطوف داشته است.


رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران با طرح ۶ درخواست از شهرداری تهران گفت: به جاست شهرداری تهران همگام با این موفقیت جهانی، اقداماتی از قبیل تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از خطوط ایرانی در تبلیغات شهری و تابلوها و نشانگرهای شهری و سردر بناهای عمومی را به انجام برساند.


وی افزود: همچنین درخواست می شود تا استفاده هر چه بیشتر از خط نستعلیق در  تولید محصولات فرهنگی و آموزش شهروندی، استفاده از خطوط ایرانی در سامانه ها و درگاه های اینترنتی و فضای مجازی نیز در دستور کار قرار گیرد.


علوی همچنین خواستار آموزش هنر خوشنویسی در مراکز فرهنگی و هنری   از قبیل فرهنگ سراها، سراهای محله، خانه موزه ها  و …شد و گفت: لازم است حمایت از هنرمندان جوان خوشنویس در ارائه تسهیلاتی در جهت استفاده آنان از امکانات شهرداری تهران در برگزاری نمایشگاه های آثار خوشنویسی نیز انجام شود.


احمد صادقی تذکر خود را درباره شرکت ارتباطات سیار مطرح کرد و گفت: با بی توجهی شرکت ارتباطات سیار و در عین بی تفاوتی کسانی که عرق به شهرداری ندارند به نظر می رسد ردپای کسر درآمد شهرداری و افزایش درآمد جاهایی که تعارض منافع وجود دارد مشهود است. این بی تفاوتی تاثیر خود را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گذاشته است.


او گفت: بند ه تبصره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۲ می گوید بمنظور بهره گیری از منافع ملی دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی که شهرداری تهران نیز جزو آن می شود مکلف هستند با اعلام وزارت ارتباطات و در صورت داشتن ظرفیت ابنیه و زیرساخت های خود را از قبیل کانال ها،داکت ها،تیرهای انتقال و فضاهای مناسب نصب تجهیزات خود را وفق تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی در اختیار اپراتورها قرار دهند.


صادقی افزود: اینها تا به امروز در اختیار شهرداری تهران بوده و تعرفه های نصب دکل را شورای شهر مشخص می کرد و قسمتی از درآمدهای شهرداری تهران محسوب می شد. با توجه به این بی توجهی این مسأله در تبصره بودجه آمده و از شهردار تهران درخواست می کنم ابطال آن را در دولت و مجلس پیگیری کنند و تاکید بر کسب درآمد شهرداری تهران داشته باشد.


سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل تذکر خود را به حذف ردیف های اعتباری  حمل و نقل از بودجه دولت اختصاص داد و گفت: تهران سال هاست که از موضوع آلودگی هوا رنج می برد و سلامت و کیفیت زندگی مردم شهر به دلیل تولید آلاینده های بسیار زیاد در خطر است.


او ادادمه داد: اگر در تخصیص بودجه توجه و اهتمام جدی نشود می شود انباشت آلودگی ها را پیش بینی کرد و زندگی بی کیفیت تر مردم را دید. همینطور وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی بارها و بارها تذکر داده شده است.


تشکری هاشمی با بیان اینکه بهبود نسبی شرایط کرونایی باعث بازگشت مردم به زندگی عادی شده است گفت: بیش از ۱۶ درصد سفرهای شهری مربوط به سفرهای آموزشی است. عقب ماندگی ۸ ساله دولت قبل در رسیدگی به وضعیت حمل و نقل عمومی و تکمیل زیرساخت ها نیازی به تکرار ندارد و مردم آن را با گوشت و پوست لمس کردند.


او با بیان اینکه سامانه های حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده شده اند و قادر به خدمات دهی نیستند به بودجه اختصاص یافته دولت به حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: برخلاف باوری که داشتیم دولت محترم به مسأله آلودگی هوا توجه جدی خواهد داشت اما اعداد و ارقام بسیار نگران کننده است‌.برای تکمیل خطوط اولویت دار مترو تهران تنها ۵۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده و اگر هزینه ساخت یک کیلومتر مترو را هزار و دویست میلیارد در نظر بگیریم تنها برای ۴۶ متر بودجه اختصاص داده شده است و این باعث خجالت است. در این بودجه برای تامین تجهیزات واگن ها ۴۴ و نیم میلیارد در نظر گرفته شده که برای کمتر از ۱۵ واگن در کشور بودجه در نظر گرفته شده است و این درحالی است که ۹۰۰ واگن مترو تهران نیاز به اورهال و بازسازی دارند.


تشکری هاشمی گفت: یارانه بلیت مترو و اتوبوس که سال گذشته هزار میلیارد تومان بود امسال نصف شد و شرایط بسیار اسفناک خواهد بود.مردم به دلیل وضعیت اقتصادی توان بیشتری برای پرداخت ندارند و شهرداری ها نیز با مشکلات سخت در تامین منابع روبرو هستند و با کاهش این مبلغ معلوم نیست به چه روشی می خواهیم این کاهش هزینه را جبران کنیم.


او گفت:کمک به توسعه و نوسازی شامل اتوبوس، واگن و تاکسی  تنها ۴۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که اگر بخواهیم با آن واگن بخریم معادل ۱۵ واگن برای کل کشور است. تنها معادل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور است در حالی که تهران به تنهایی سالانه به هزار اتوبوس نیاز دارد کمبود واگن های مترو تهران از هزار تا ۱۷۰۰ واگن پیش بینی شده است و این مبالغ تنها یک شوخی برای وضعیت حمل و نقل تهران تلقی می شود.


تشکری هاشمی گفت:  متاسفانه دستگاه اجرایی این اعتبارات در نظر گرفته شده از شهرداری تهران به سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وزارت کشور منتقل شده است و این یعنی طولانی تر شدن مسیر اجرایی تر تحقق برنامه های مصوب سالانه که همینطور به طور معمول با تاخیرات مواجه بود و این موضوع باعث کند تر شدن مسیر شده است.


وی گفت: کمک به ماده ۵۸ برنامه ششم یعنی خرید دوهزار واگن برای متروهای کشور که در طول برنامه ششم تنها اتفاقی که رخ داد مذاکره و صحبت و در نهایت یک قراردادی که مرحله اجرایی شدن نرسید و قرار بر این بود که ۱۵ درصد از مبلغ انعقاد اقرارداد ها و واگن ها برای ۶۳۰ دستگاه واگن از محل صندوق توسعه ملی انجام شود که نه تنها در طول برنامه ششم این اتفاق رخ نداد بلکه امسال که سال آخر هست در بودجه حتی برای این موضوع ردیفی دیده نشده است.


وی گفت: در قانون حمایت از سامانه های ریلی ردیفی پیش بینی شده بود که ۵۰ درصد از هزینه های ریلی توسط دولت تامین شود و بر همین اساس گفته شد بود ۵۰ درصد اصل و سود متعلق به اوراق مشارکت توسط دولت پرداخت شود و  قسمت د تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱ این ردیف حذف شده است  و  گفته شده تمامی تعهدات بر عهده شهرداری ها است که سهم شهرداری ها از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در قانون بودجه ۱۴۰۱ لحاظ نشده است.


وی گفت: در قسمت الف تبصره ۱۰ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش تصادفات به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت راه وشهرسازی، اورژانس، راهنمایی و رانندگی و هر دستگاه مسوول در نظر گرفته شده است به جز شهرداری ها و این درحالی است که حداقل ۴۰ درصد تصادفات در داخل شهرها رخ می دهد.


او ادامه داد:در تبصره ۱۸ برای نوسازی ناوگان نام وزارت کشور حذف شده است و برای شهرداری ها از این محل هیچگونه تامین اعتباری پیش بینی نشده است، در بودجه سرانه استان تهران گفته شده است به ازای هر نفر یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است که اگر حدود ۸و نیم میلیون تومان در نظر بگیریم ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کل بودجه استان تهران خواهد بود که این عدد با توجه به تامین زیر ساخت ها و  آلودگی هوا و به طور کلی در این شهر که به نوعی بخشی از خدمات ملی را ارائه  می کند این مبلغ چگونه می خواهد پاسخگوی شهر تهران باشد.


تشکری هاشمی ادامه داد: از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست دارم که در کمیسیون تلفیق و کمیسیون عمران و سایر کمیسیون ها  به مسئله تهران به عنوان یک مسئله جدی نگاه شود و قانون بودجه حتما باید مورد اصلاح قرار بگیرد و اگر این قانون با همین کیفیت به تصویب برسد شرایط شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ و سالهای بعد بسیار نگران کننده  در زمینه حمل و نقل خواهد بود.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، مهدی چمران در واکنش به تذکر تشکری هاشمی با اشاره به نامه نگاری‌هایی که با کمیسیون‌های مختلف مجلس برای اصلاح بودجه ۱۴۰۱ در حوزه حمایت‌های شهرداری تهران انجام داده است اظهار کرد: از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهیم با توجه به ارتباط نزدیکی که با مجلس دارند درخصوص اصلاح بودجه تلاش کنند اگر این اصلاحات رخ ندهد فاجعه رخ خواهد داد و نباید انتظاری از تهران سال آینده داشته باشیم.


وی ادامه داد: به جای جبران بودجه شهرداری‌ها نسبت به سال گذشته هم کاسته شده است در حالی که اعتباراتی هم هنوز داده نشده و این خبر خوبی برای تهران نیست.


چمران اضافه کرد: تهران برای نجات از ترافیک و آلودگی هوا نیاز به تقویت حمل و نقل عمومی دارد و از آقای قالیباف که خودشان از نزدیک با این مشکلات آشنا هستند می‌خواهم که به حق مردم شهر تهران و سایر شهرداری‌ها توجه کنند.


چمران در جمع خبرنگاران نیز نسبت به این مسأله انتقاد کرده و گفته بود که  با این ارقامی که در بودجه گذاشتند شاید ۵۰ متر هم نشود یک تونل مترو کَند یا دو رام قطار خریداری کرد.دو رام که هیچی دو واگن شاید بشود خرید.


ناصر امانی در تذکری به شهرداری تهران گفت: مستحضرید معمولا قبل از ارائه لایحه بودجه سالانه، شهرداری لایحه یا لوایح  تعیین بهای خدمات را ارائه می کند از قبیل تعیین قیمت مراکز فرهنگی، ورزشی و هنری و قیمت بلیت اتوبوس، مترو، تاکسی و غیره و معمولا قبل از لایحه بودجه به شورا ارائه می کند.


او گفت: با توجه به فرصت زمانی که وجود دارد امیدوارم  مشکل ایجاد نشود. خواهش می کنم معاون شهردار این موضوع را مدنظر قرار دهند که این لوایح باید قبل از لایحه بودجه  به شورای شهر ارائه شود.


زهرا شمس احسان تذکر خود را به تامین پارکینگ در محلات اختصاص داد و گفت:تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و ساز های شهری طبق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران مورد تاکید قرار گرفته است. در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع 250 متری، کسر پارکینگ های زیادی در سطح مناطق 22گانه بر پایتخت تحمیل شده است.


وی ادامه داد: جهت رفع این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف کلیه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگ‌های محله‌ای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران  مورد توجه و تاکید واقع شده و شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله (موضوع مصوبات یاد شده) را در حساب اختصاصی و جداگانه ای نزد خزانه شهرداری واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و با اولویت پارکینگ‌های محله‌ای هزینه کند و هرگونه هزینه‌کرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.


شمس احسان با بیان این که متاسفانه طی سال های گذشته مساله احداث پارکینگ های محله ای مورد غفلت واقع شد ه است گفت : تاکنون قریب به 46 هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلانشهر تهران ایجاد که نتیجه آن این شده است که  در حال حاضر بخش عمده ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده و کارایی اصلی خود را از دست داده اند.


وی تاکید کرد: مساله تامین کسر پارکینگ در محدوده های فرسوده و ناپایدار و جبران بخشی از معضلات ایجاد شده در همین ارتباط، چندین سال است که بصورت مکرر در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یکی از راهکارهایی که مدیریت شهری تهران از سال ۱۳۹۵ در دستور کار خود قرار داده تخصیص عوارض دریافتی حاصل از کسر پارکینگ برای احداث پارکینگ های محله ای در محدوده های فرسوده مناطق ۷ الی ۲۰ است. این در حالیست که آمارها نشان می دهد علی رغم رقم قابل توجه احصا شده از این محل طی سال های گذشته؛  به عنوان مصداق سال 1398 قریب به 500 میلیارد تومان، سال 1399 حدود 1000 میلیارد تومان و طی 6ماهه نخست سال جاری  450 میلیارد تومان منابع وصولی حاصل از این ردیف است اما روند احداث و میزان پیشرفت پارکینگ های محله ای بصورت لاک پشتی و  بخش قابل توجهی از منابع حاصل از عوارض تامین کسر پارکینگ طی سال های گذشته، صرف نگهداشت شهر و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری تهران شده است. به عنوان مثال از سال ۱۳۹۷ مقرر شد بصورت پایلوت اولین تجربه احداث پارکینگ محله ای با صدور اسناد تفکیکی در منطقه ۱۷ تهران به بهره برداری برسد که آخرین اطلاعات دریافتی نشان می دهد علی رغم گذشت قریب به سه سال از زمان آغاز پروژه، کماکان در فاز نخست متوقف مانده است.


ادامه دارد..


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.