بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

دستگاههای ایکس‌ری صنعتی

ایکس ری صنعتی – تکنولوژی نوظهور جهت بازرسی و بررسی کیفیت محصولات صنعتی و غذایی


 


دستگاههای ایکس ری صنعتی


جهت تأئید کیفیت یک محصول معمولاً نمونه هائی از آن جهت تست انتخاب شده و بر حسب نوع تست های مورد نیاز ممکن است نیازمند تخریب نمونه ها جهت تکمیل فرآیند تست ها و بررسی کیفیت کلی محصول باشیم که بر  اساس نتیجه تست نمونه ها  میتوان ارزیابی کلی از محصول انجام گردد .


اما در مواردی که نیازمند ارزیابی کلیه قطعات تولید شده می‌باشیم ، در اینصورت باید از روشهائی استفاده شود که ضمن بررسی دقیق قطعه ، هیچگونه آسیبی به آن وارد نشـــود. که این موارد را تست های غیــــر مخرب یا NDT- Non Destructive Testing می‌گویند.


یکی از معتبرترین و کارآمدترین روشهای تست غیر مخرب، تصویربرداری ایکس ری از محصول نهائی می‌باشد. که در آن قطعه مورد نظر کاملاً بررسی شده و در صورت وجود هرگونه اشکالی از خط تولید خارج می‌شود. 


تصاویر رادیوگرافی و یا ایکس‌ری  با رشد سریع تکنولوژی ، پیشرفت چشمگیری داشته است. از تصاویر ایجاد شده بر روی فیلم‌های رادیوگرافی تا روش‌های جدید تصویربرداری که در آن تصاویر پس از پردازش توسط کامپیوتر مرکزی از طریق مانیتور قابل رویت می‌باشد.


در روش اول تصویربرداری ایکس ری بر روی یک صفحه حساس ( فیلم رادیوگرافی) انجام گرفته  که تصویر ایجاد شده یا همان فیلم رادیولوژی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.


در روش بعدی  این فرآیند از طریق یک صفحه حساس Flat Panel ( بجای فیلم ) و با بهره گیری از یک سیستم کامپیوتر مرکزی انجام گردد. CR- Computer Radiography  که در آن تصویر از طریق مانیتور کامپیوتر قابل بررسی بوده و می‌تواند در حافظه آن ثبت شود.


در حال حاضر بطور معمول جهت تست‌های غیر مخرب یکی از بهترین روش‌ها،  تصویربرداری ایکس‌ری می‌باشد که بر حسب نیاز  از تجهیزات مختلف رادیوگرافی با دقت‌های مختلف استفاده شده و بسته به روش تصویربرداری و تجهیزات مورد استفاده بصورت‌های مختلف دو بعدی و یا سه بعدی انجام می‌گردد. در روش تصویربرداری سه بعدی می‌توان بر حسب ضرورت از کلیه مقاطع جسم تصویربرداری کرده و همزمان و یا  بعداً مورد ارزیابی قرار داد.


در بررسی تصاویر مهارت و توانمندی فردی بسیار مهم است تا با بررسی تصاویر ایجاد شده، ارزیابی کاملی از کیفیت محصول نهائی ارائه دهد.


البته دقت دستگاههای تصویربرداری صنعتی یا NDT  بسته به کاربری مورد انتظار مصرف کننده و بر اساس دقت مورد نیاز تصویربرداری و همچنین کیفیت بزرگنمائی آن طبقه بندی می‌شوند. و همچنین بسته به نیاز این تصاویر بصورت یک بعدی، دو بعدی و یا سه بعدی و همچنین تصویربرداری لایه‌ای می‌تواند انجام گیرد.


در بسیاری از کارخانجات جهت خطوط تولید استفاده از دستگاههای ایکس‌ری که بصورت اتوماتیک، قطعات خروجی را چک کرده و بصورت خودکار قطعات معیوب را جدا می‌کند، استفاده می‌گردد.


استفاده از دستگاههای ایکس‌ری نه فقط در کارخانجات تولید قطعات صنعتی، بلکه در مراکز تولید قطعات نیمه هادی، بردهای چند لایه و مدارات الکترونیکی، باطری‌های سلولی و غیره بسیار کاربرد دارد.


همچنین کارخانجات تولید مواد غذایی جهت خط تولید خود نیازمند استفاده از این دستگاهها می‌باشند.  این دستگاهها بصورت  همزمان در خروجی خط تولید نصب شده و بسته‌های مشکوک و غیر مناسب مواد غذایی را از خط خارج می‌کند . همچنانکه تولید کنندگان اسباب بازی و همچنین صنایع دیگر صنعتی و نظامی نیز بر حسب نیاز از این دستگاهها استفاده می‌کنند.


دستگاههای ایکس ری با منابع تا 320KV  اساساً جهت کاربردهای مختلف صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود. این منابع بسته به نوع و جریان آن در تصویربرداری‌های صنعتی و همچنین پزشکی و بازبینی کالاهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ضمن اینکه دستگاههای ایکس ری با منابع تا 450KV  بدلیل بزرگی تجهیزات و مباحث ایزولاسیون جهت کاربردهای خاص صنعتی، همچنین پرتودهی‌های ثابت و مواردی که نیاز به تصویربرداری از فلزات  آلیاژی سخت و یا مقاطع بزرگ میباشد استفاده می‌شود.   


با توجه به موارد فوق  دستگاههای ایکس ری صنعتی بسته به نوع و کاربردشان میتوانند در گروه های زیر تقسیم بندی شوند.


  1. Electronic X-Ray   که جهت تصویربرداری ایکس ری از قطعات و بردها و همچنین انواع چیپ‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این دستگاهها  می‌توانند بصورت Inline   یا برخط در خروجی خط تولید قرار گرفته و محصول نهائی را مورد بازبینی قرار دهند، و یا بعنوان یک دستگاه تصویربرداری Offline  جهت بازبینی قطعات الکترونیکی و یا بردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. همچنین یکی از موارد مهم در بردهای چند لایه و اتصال قطعات  SMD ، روش تست و بررسی صحت اتصالات می‌باشد . در این موارد تنها سیستم مورد استفاده تجهیزات ایکس ری با دقت بالاست که بتواند اتصال BGA  و  قطعات بدون پایه را  بررسی نماید.


4343


  1. Lithium Battery X-Ray   باطری‌های لیتوم دارای طیف وسیعی می‌باشند که پس از بسته بندی نهایی حتماٌ نیاز به چک کامل دارند. تصویربرداری ایکس‌ری کمک می‌کند تا اتصال داخلی سلولهای باطری، اتصال خارجی بدنه به سلول با دقت بالا ( میکرون) مورد ارزیابی قرار گیرد.
  2. NDT X- Ray یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از ایکس ری در تولید قطعات و محصولات صنعتی می‌باشد. قطعات صنعتی پس از ریخته گری یا جوشکاری جهت استفاده در صنایع حساس از جمله خودروسازی نیازمند چک و بازبینی دقیق می‌باشند. بسته به نوع قطعه و ضخامت آن ما نیازمند استفاده از تجهیزات ایکس‌ری با توان های مختلف می‌باشیم . دستگاههای مورد نظر می‌توانند ضمن تصویربرداری دو یا سه بعدی از قطعات آن را مورد بررسی دقیق قرار داده و کیفیت آن را مورد تأئید قرار دهند.
  3. Food X- Ray یکی دیگر از کاربردهای دستگاههای ایکس ری استفاده از آن در خروجی خط تولید مواد غذائی می‌باشد. بسیار اتفاق می‌افتد که محصول یک کارخانه دچار ناخالصی باشد. بطور مثال تکه های چوب و یا فلز، استخوان و یا هر موجود دیگری از جمله حشرات ممکن است ناخواسته وارد بسته بندی نهائی شده و مشتری پس از بازکردن بسته مواجه با یک جسم ناخواسته در آن گردد، که این امر می‌تواند حیثیت کارخانه بزرگی را خدشه دار نماید. بدین منظور کارخانجات مواد غذایی تست ایکس‌ری در خروجی محصول را جزو الزامات قرارداده تا از خروج هر بسته مشکوکی جلوگیری شود.


4444


شرکت پیمان گزاران بعنوان یکی از ارائه کنندگان تجهیزات ایکس ری بسیار مفتخر است تا طیف وسیعی از تجهیزات ایکس‌ری رادر اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهد. این تجهیزات از سیستم‌های تصویربرداری جهت بار و وسایل همراه گرفته تا انواعتجهیزات ایکس‌ری صنعتی‌ در گروه‌های مختلف را شامل می‌شود. این شرکت با همکاری یکی از شرکت های همکار در خارج از ایران امکان تأمین کلیه نیازهای مشتریان را در سراسر کشور دارا می‌باشد. در بسیاری از موارد ، دستگاهها باید بر اساس نیاز مشتری آماده و ارائه گردد و همسان با سرعت تولید، نوع قطعات تولیدی و بسیاری از موارد دیگر حهت نصب بر روی خط تولید آماده و ارائه گردد.


بدین سان شرکت پیمان گزاران آمادگی کامل خود را در این جهت اعلام نموده و بر اساس نیاز مشتری می‌تواند انواع تجهیزات و دستگاههای مختلف ایکس ری را ارائه نماید.


دستگاههای فوق دارای کلیه استانداردهای روز دنیا و همچنیناستانداردهای مورد تأئید سازمان انرژی اتمی ایران می‌باشند.


شرکت پیمان گزاران دارای مجوز تولید از وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین مجوز فعالیت از سازمان انرژی اتمیبوده و کلیه محصولات خود را همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش بمدت حداقل ده سال ارائه می‌نماید.


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.