بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

اهداف آمریکا از مقصر خواندن مقاومت عراق در حمله به منطقه سبز/ آینده نتایج انتخابات پارلمانی/ راهبرد جدید نظامی واشنگتن در بغداد

مدیرکل پیشین وزارت خارجه: ایالات متحده معتقد است که سلاح باید در دست دولت باشد و بسیاری از عملگراها در عراق هم با آنها هم‌نظر هستند و به همین دلیل حالا بحث مقصر خواندن حشدالشعبی در حمله به منطقه سبز برجسته شده است.


«قاسم محبعلی» مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح دلایل تلاش آمریکایی‌ها برای مقصر جلوه دادن مقاومت عراق در مورد حمله به منطقه سبز بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: اینکه در عراق چه کسی یا کدام جریان علیه منطقه سبز بغداد دست به اقدام می‌زند، موضوعی است که ابهام‌های زیادی را در پی دارد؛ چراکه بازیگران زیادی در عرصه سیاسی و میدانی عراق حضور دارند و به هر حال قضاوت کردن در مورد یک جریان خاص بسیار زود است. بسیاری معتقدند جریان‌های وابسته به ایالات متحده دست به چنین حملاتی می‌زنند و برخی دیگر حتی داعش و سایر گروه‌های متصل به کشورهای خارجی منطقه را در این ماجرا دخیل می‌دانند. به هر ترتیب اینکه ایالات متحده جریان مقاومت عراق را مسئول این حملات می‌داند صرفاً یک نظریه است که هیچ سندی در مورد آن فعلاً وجود ندارد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر توجه داشته باشید که وضعیت عراق به طور کلی قابل پیش بینی نیست خصوصا اینکه اختلافات پس از انتخابات اخیر افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل اوضاع کاملاً مبهم به حساب می‌آید. از سوی دیگر بسیاری معتقدند که نتایج انتخابات اخیر تغییر خواهد کرد اما بعید است که همچنین اتفاقی رخ دهد و معتقدم کمیسیون انتخابات عراق کار خاصی انجام نمی‌دهد و این روند می‌تواند تبعات منفی برای شیعیان داشته باشد. موضوعی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آمریکایی‌ها برخی از پایگاه‌های عراق را تخلیه کردند اما واگذاری کامل عراق و خروج آنها از این کشور کمی بعید به نظر می‌رسد. ممکن است آمریکایی‌ها برای کاهش هزینه‌های خود بخشی از نیروهایشان را از عراق خارج کنند اما آنها همچنان در اقلیم کردستان و شمال سوریه حضور دارند و به صورت کلی نقش خود را از بین نخواهند برد. مساله اینجاست که آمریکایی‌ها می‌گویند نیروهای مسلح غیررسمی نباید در عراق حضور داشته باشند و در این صورت ما هم نیروهای خود را در عراق کاهش می‌دهیم.


این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دنبال پیاده‌سازی راهبرد جنگ هوا – زمین هستند نه حضور صرفا زمینی در عراق که این یک نکته مهم به حساب می‌آید. در این بین  باید توجه داشت که عراق به صورت کامل از افغانستان متمایز است و تمام روندها در این دو کشور با یکدیگر قابل قیاس نیستند. به عنوان مثال آمریکایی‌ها در پرونده عراق میائلی از قبیل امنیت خلیج فارس، مساله ایران، امنیت اسراییل و بحث انرژی را دنبال می‌کنند اما در افغانستان اگر ۱۱ سپتامبر اتفاق نمی‌افتاد شاید آ‌مریکایی‌ها اقدام به مداخله نمی‌کردند. در این میان ممکن است منافع مشترکی میان ایالات متحده و عراقی‌‌های عملگرا در ساختار سیاسی این کشور وجود داشته باشد اما از نظر آنها تنها کسی که می‌تواند به صورت رسمی سلاح در دست داشته باشد، ارتش است که از یک ساختار کلاسیک پیروی می‌کند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل می‌بینیم که در امتداد تمامی این مسایل، بحث واگذاری سلاح به دولت از سوی برخی جریان‌های عراق مطرح می‌شود و در همین جاست که آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند هدف قرار گرفتن منطقه سبز بغداد توسط حشدالشعبی انجام شده است. تمامی این مولفه‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که همچنان رابطه دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان مشخص نیست و داعش همانند یک دیو خفته در عراق حضور دارد. مساله بعدی دخالت خارجی‌ها و مسایل سیاست خارجی عراق است و ارتش هم به رغم اینکه قدرت را در دست دارد اما صراحتاً می‌بینیم که در زمان ورود داعش به عراق، دولت و ارتش با مشکل روبرو شدند. حالا تمامی این اوضاع به شدت پیچیده شده و حتی بحث درگیری‌های داخلی به خصوص نزاع سیاسی بر سر نتایج انتخابات بسیار مشخص‌تر شده و در نهایت می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.