بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

مراسم راه‌اندازی معاملات آتی مس کاتد و معاملات گواهی‌سپرده مس کاتد

مراسم راه‌اندازی معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی‌سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد با حضور فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقامات و مسئولان ذیربط در محل تالار معاملات شرکت بورس کالا برگزار شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،؛ در مراسم افتتاح معاملات آتی و گواهی‌سپرده مس کاتد و معاملات گواهی سپرده میلگرد دکتر سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس، دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس‌واوراق بهادار، دکتر حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی دیگر از مدیران صنعتی کشور حضور داشتند.


بر اساس این گزارش بورس کالای ایران در راستای بهبود ظرفیت‌های اقتصادی و صنایع کشور به  طراحی ابزارهای مالی نوین اقدام کرده است که علاوه بر تنوع‌‌بخشی به روش‌های تخصیص مواداولیه تولید؛ همچنین می‌تواند به تامین مالی صنایع و هدفمندکردن سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیز منجر شود.


در همین راستا راه‌اندازی بازار آتی برای محصولات جدید صنعتی‌ومعدنی در دستور کار بورس کالا قرار گرفت و امروز معاملات آتی مس کاتد و گواهی‌سپرده کالایی مس و میلگرد افتتاح شد.


در همین راستا دکتر فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: برای مدیریت بازار کشور؛ بستر بورس را انتخاب کردیم و ابزارهای مختلفی در این بازار قابل اعمال است و باید ضوابطی را برای تنظیم بازار بگذاریم که قابلیت اجرایی داشته باشند.


وی در ادامه افزود: برای مدیریت بازار 25 ابزار را تعریف کردیم که امروز دو ابزار آن عملیاتی شده‌اند. این ابزارها علاوه بر اینکه به حاکمیت قدرت مدیریت می‌دهد؛ به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.


وی همچنین گفت: برای بیش از 30 کالا سهمیه‌بندی اعمال شده بود که در مورد 20 کالا این سهمیه‌بندی را حذف کردیم. این موضوع در مورد بازار ورق خود را نشان داد و در یک روز شاهد معامله 300 هزار تن ورق فولادی بودیم که کاهش دو هزار تومانی قیمت در این معامله رخ داد.


فاطمی‌امین تاکید کرد: حتماً برای معدن از ابزار بازار سرمایه استفاده خواهیم کرد. به طور مثال در معدن مس جانجا سرمایه‌گذار انتخاب شده است، ‌اما شرط گذاشتیم که باید 30 درصد سهام معدن به مردم واگذار شود. همچنین برای معادن بزرگ یک معدن و معادن کوچک چندین معدن به صورت یک جا به سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه واگذار می‌شود.


از سوی دیگر دکتر مجید عشقی رئیس‌سازمان بورس‌واوراق بهادار در این مراسم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بورس کالا، تبدیل کالا به اوراق بهادار است، گفت: در این مسیر ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که امروز شاهد افتتاح برخی از این ابزارها هستیم.


وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی در بورس کالا عرضه می‌شوند، افزود:  اگرچه مشکل اصلی قیمت‌گذاری دستوری همچنان باقی است. از سوی دیگر بیشتر محصولاتی که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد؛ رقابتی هستند.


عشقی همچنین تاکید کرد: شفافیت؛ یکی از مزایای اصلی استفاده از بورس کالا است؛ چراکه در این مسیر کالاها از مبداء تا مقصد قابل پیگیری است.


رئیس‌ سازمان بورس‌واوراق بهادار با اشاره به اینکه ضمانت عرضه‌کنندگان در بورس همیشه یک دغدغه بزرگ است که تلاش شده با گواهی‌‌سپرده کالایی این مشکل برطرف شود، گفت: تلاش می‌کنیم که معاملات مس با قدرت بیشتری پیش برود و ابزارهای جدیدی برای معاملات این محصول تعریف شده است. در همین راستا آمادگی داریم که در مورد سایر کالاهای صنعتی نیز ابزارهای جدیدی را اعمال کنیم.


به گفته وی از طریق معاملات گواهی‌سپرده امکان خرید خرد برای مصرف‌کنندگان به ویژه در حوزه میلگرد وجود خواهد داشت.


دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در آئین افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و‌ میلگرد که امروز در بورس کالای ایران برگزار شد، گفت: دکتر فاطمی‌امین اولین وزیری است که در دولت سیزدهم در بورس حضور می‌یابد و این حضور پیامی برای دستگاه‌‌های اجرایی کشور به همراه دارد.


وی در ادامه افزود: اقدامات خوب دکتر فاطمی‌امین در قبال بازار سرمایه  باعث حضور ایشان در این جلسه شده است.


وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری همواره رنج می‌برد، گفت: اقدامات وزیر صمت در حوزه بازنگری قیمت‌گذاری دستوری به خصوص در مورد خودرو قابل‌تقدیر است.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.