بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

قرارداد هواپیماهای برجامی لغو نشده است/ با اعمال تعهدات طرف قراردادها به مذاکرات هواپیماهای برجامی برمی‌گردیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: هواپیماهایی که در نوبت تعمیر هستند، زمینگیر نیستند و تمام هواپیماها مرحله تعمیر و چک دارند و نمی‌توان گفت این هواپیماهایی که در مرحله چک هواپیمایی قرار دارند، زمینگیر محسوب نمی‌شوند اما قطعا شرکت ای تی آر به تعهدات پشتیبانی خود عمل نکرده است و در این باره لایحه دفاعی تنظیم کرده‌ایم و به دنبال مسائل حقوقی در این رابطه هستیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، محمد محمدی بخش در نشست خبری امروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه میزان هواپیما‌های زمین‌گیر در صنعت هواپیمایی 132 فروند است که این تعداد هواپیما قابلیت پرواز ندارند و شماره سریال آنها مشخص و اعلام شده است، اظهار داشت: تعاریف تخصصی از هواپیمای زمینگیر با اصطلاحاتی که از ادبیات عامدانه از آن استفاده می‌کنند متفاوت است و هواپیماهایی که منتظر قطعه هستند و با تامین قطعات می‌توانند به خط پروازی برگردند، زمینگیر محسوب نمی‌شوند.


وی درباره مباحث مربوط به زمینگیر بودن هواپیماهای برجامی توضیح داد: هواپیماهایی که در نوبت تعمیر هستند، زمینگیر نیستند و تمام هواپیماها مرحله تعمیر و چک دارند و نمی‌توان گفت این هواپیماهایی که در مرحله چک هواپیمایی قرار دارند، زمینگیر محسوب نمی‌شوند اما قطعا شرکت ای تی آر به تعهدات پشتیبانی خود عمل نکرده است و در این باره لایحه دفاعی تنظیم کرده‌ایم و به دنبال مسائل حقوقی در این رابطه هستیم.


معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تلاش‌های مجاهدانه به حداکثر ظرفیت ناوگان هوایی سر خط است و پرواز می‌کند و 6 فروند هواپیمای ای تی آر در حال چک هستند و بعد از چک و تعمیر به چرخه بازمی‌گردند.


محمدی بخش با اشاره به پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی یادآور شد: به دلیل شرایط کرونا، با کاهش تعداد مسافر و کاهش پرواز مواجه بودیم و از این رو به دلیل شرایط اقتصادی درخواست مهلت داده شد اما بخشی از اقساط را هم شرکت هواپیمایی هما پرداخت کرده است و بخش دیگری از آن هم با توافقات انجام شده پرداخت خواهد شد.


وی با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی کشور تاکید کرد: از نظر ما قراردادهای برجامی هنوز پابرجاست و لغو نشده‌اند و اگر طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کند، به مذاکرات در قالب قراردادهای برجامی برمی‌گردیم اما بر روی مدل‌های قراردادی آن بحث‌هایی داریم.


رئیس سازمان هواپیمایی کشور افزود: البته بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور متوقف نمانده است و نوسازی را انجام می‌دهیم اما محدودیت‌هایی برای ورود پرنده قائل شده‌ایم و سن و توانمندی‌های هواپیماهای وارداتی برای ما اهمیت دارد. در کنار آن، هواپیماهای موجود در ناوگان هم روزآمد می‌کنیم به این معنا که آنها را با استانداردهای جهانی منطبق می‌کنیم.


محمدی بخش درباره نگرانی‌ها از ورود مسافر امیکرونی از ناوگان هوایی کشور گفت: با توجه به میزان واکسیناسیون‌ها در سطح جهانی و در کشورمان، شرایط کرونا و کنترل شیوع این ویروس بهتر شده و به کمترین میزان آسیب رسیده‌ایم.


وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که کمترین میزان ورود مسافر از طریق بخش هوایی است و باید سایر بخش‌های ورود مسافر هم به این سطح از استانداردها برسند.


این مقام مسئول اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که سازمان هواپیمایی کشور پروازهای کانکشن پروازها از سایر مقاصد را هم محدود کرده و همکاران من در سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها در خط مقدم جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور قرار دارند.


محمدی بخش درباره مجوز به پرنده‌های پهپادی اذعان کرد: بحث پهپادها در چند گروه فرهنگی، عکسبرداری و تفریحی فعالیت می‌کنند و با توجه به رشد بی‌نظیری که در این صنایع مواجه هستیم، این بخش جزو لاینفک توسعه هوانوردی در کشور است و دستورالعمل‌هایی برای پرواز هواپیماهای فوق سبک و پهپادها با هماهنگی سایر بخش‌ها صورت پذیرفته است.


وی افزود: در حال طبقه‌بندی، شناسایی و صدور گواهینامه‌ها برای پرنده‌های پهپادی هستیم و بخشی از ظرفیت فرودگاه‌ها در این زمینه انجام می‌شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موافق زیان‌ده بوده ایرلاین‌ها نیستم اما بحث، مدل توسعه‌ای آنها است بیان کرد: بخش هوایی در هر شرایطی باید زنده و سرپا بماند اما مدل‌های اقتصادی ایرلاین‌ها برای ما حائز اهمیت است.


محمدی بخش افزود: از این پس به شرکت‌های متقاضی برای ورود به صنعت هواپیمایی با مدل‌های اقتصادی نامطلوب اجازه فعالیت نمی‌دهیم و امروز هم هر ایرلاینی که نمره قابل قبول از صنعت نگرفته باشد، سلب امتیاز می‌شود.


وی با بیان اینکه امروز تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور فاقد پرواز هستند، توضیح داد: این مدل‌های اقتصادی مناسب اقتصاد حمل و نقل نیست و زمانی می‌توانیم شعار توسعه و عدالت پایدار را بدهیم که تمام مناطق از تعدد پروازها برخوردار باشند و نقل و انتقال اساتید، گروه درمان بیماران از تمام مناطق کشور به آسانی رخ دهد. در حال حاضر سبد خانوار 80 میلیون نفر از بخش هوایی کامل نیست و این باید در اولویت ما قرار بگیرد.


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که همزمان سرپرست شرکت هواپیمایی هما است، درباره مدیریت این مجموعه اظهار داشت: طبق قانون، هر مجموعه‌ای که فاقد مدیر باشد، رئیس دستگاه تا 3 ماه می‌تواند سرپرست آن مجموعه باشد که تا 6 ماه هم قابل تمدید است. از آنجایی که ماموریت مدیرعامل هواپیمایی هما پایان یافته بود، باید به سرعت سرپرست انتخاب می‌شد و در این موضوع تعارض منافع مطرح نیست.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.