بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

ادعای کودتا در آمریکا ریشه انتخاباتی دارد/ عاملیت‌های امروز واشنگتن، هم‌وزن «رؤیای آمریکایی» نیست/ زنگ خطر «لیبرال بورژوازی» را ترامپ به صدا در‌آورد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دیده‌بان‌هایی که به رسانه‌های آمریکا متصل هستند، فوراً زنگ خطر را در مورد تهدیدها به صدا درمی‌آورند و حالا که آمریکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد، آنها وقوع کودتا و جنگ داخلی، به خصوص در اثنای انتخابات ۲۰۲۴ را هشدار می‌دهند.


«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به هشدار مقام‌های سابق نظامی آمریکا در مورد احتمال وقوع کودتا و جنگ داخلی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: اخیراً سه تن از ژنرال‌های بازنشسته ایالات متحده با انتشار مطلبی در روزنامه «واشنگتن پست» نسبت به احتمال وقوع کودتا و جنگ داخلی در آمریکا هشدار دادند و حتی اعلام کردند که منازعات سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور می‌تواند به هم ریختگی داخلی را در این کشور به وجود بیاورد. قبل از اینکه به تحلیل مقاله این سه ژنرال آمریکایی بپردازم باید به این نکته اشاره کنم که آمریکا نقطه کانونی تغییرات بزرگ قرن بیست‌ویکم است. نه تنها هندسه آینده جهانی قدرت در سطح لیتانی (ابتدایی‌ و قابل ملاحظه‌ترین سطح)، بلکه دگردیسی مفهوم قدرت در سطح زیرین هم مشهود است. از این جهت باید گفت که آنچه در آمریکا رخ خواهد داد، بدون شک می‌تواند برای جهان شگفتی‌ساز باشد اما نکته این است که ایالات متحده اساساً قدرتی است که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.


وی ادامه داد: دلیل این انعطاف‌پذیری، وجود اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هایی است که مملو از علم و چهره‌های باتجربه آکادمیک است که در کنار یکدیگر می‌نشینند و پارادایم‌های گوناگون را بررسی می‌کنند که در نهایت می‌توانند چاره‌ای برای مشکلات بیاندیشند. هرکدام از این اندیشکده‌ها به یک رسانه در آمریکا یا حتی خارج از ایالات متحده متصل هستند که واشنگتن پست، سی.ان.ان، نیویورک تایمز و غیره هم یکی از همین رسانه‌ها به شمار می‌روند. نظامیان ایالات متحده و به خصوص ژنرال‌های بازنشسته و بسیاری از سیاسیون ایالات متحده که در اندیشکده‌ها حاضر هستند، اساساً به عنوان دیده‌بان مستحکم سیاست و امنیت آمریکا به حساب می‌آیند اما دلیل نمی‌شود که تحلیل‌های آنها صد درصد عملیاتی شود. آنها صرفاً هشدار می‌دهند و در مورد تهدیدها و مشکلات پیش‌رو، متون مختلف را روی کاغذ می‌آورند اما در وضعیت کنونیِ ایالات متحده، این دیده‌بان‌ها می‌دانند که رویای بزرگ آمریکایی با اختلال روبه‌رو شده است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: به بیان بهتر، عاملیت‌های امروز در دولت فدرال آمریکا هم‌وزن «رؤیای آمریکایی» نیست. ایالات متحده کشوری است که اشخاصی مانند توماس جفرسون، جورج واشنگتن یا آبراهام لینکلن را در درون تاریخ خود دارد و حالا یکباره ترامپ و پس از آن بایدن را به خود می‌بیند که از منظر ماهیتی و محتوایی نوعی پسرفت را نمایان می‌کند. به همین دلیل دیده‌بان‌هایی که به رسانه‌ها متصل هستند، فوراً زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند و حالا که آمریکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد، شاهد هستیم که چند تن از ژنرال‌ها در مورد وقوع کودتا و جنگ داخلی در ایالات متحده، به خصوص در اثنای انتخابات ۲۰۲۴ هشدار می‌دهند. واقعیت این است که وضعیت دموکرات‌ها خوب نیست و به همین دلیل آنها در حال بزرگنمایی احتمال وقوع کودتا و جنگ داخلی هستند تا بتوانند مردم را به نفع خود مهندسی کنند.


مطهرنیا افزود: اگر دموکرات‌ها نتوانند بسیج مردمی مورد نظر خود را انجام بدهند و اوضاع را به نفع خود مدیریت کنند، احتمال دارد حتی قدرت در کاخ سفید را قبل از انتخابات ۲۰۲۴ از دست بدهند و برآوردها نشان از باخت دموکرات‌ها در انتخابات آتی کنگره دارند. با از دست دادن کنگره توسط دموکرات‌ها، به احتمال زیاد آنها در انتخاب ۲۰۲۴ هم شکست خواهند خورد و بر همین اساس آنچه ژنرال‌های آمریکایی در مورد وقوع کودتا مطرح کردند، ایجاد یک فضای مناسب برای رقابت سیاسی قلمداد می‌شود. این در حالی است که جمهوری‌خواهان با تحریک کهنه سربازها به دنبال آن هستند تا نیروهای نومحافظه‌کار و حتی طیف پست نومحافظه‌کار را به میدان بکشانند و در سوی دیگر دموکرات‌ها هم به نوعی خطر جمهوری‌خواهان را برجسته می‌کنند. توجه داشته باشید که در آمریکا «تکثر‌گرایی سیاسی» پذیرفته شده اما این تکثرها در قالب یک ستون فقرات سیاسی سر و شکل داده شده‌اند.


این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در آمریکا ما شاهد ساختار چندحزبی هستیم اما در نهایت جامعه آمریکا شاهد رقابت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طی قرن‌های گذشته بوده است. این ستون فقرات به نظر می‌رسد که دیگر تحمل «لیبران دموکراسی» را ندارد و حالا ایالات متحده به نماد «لیبرال بورژوازی» تبدیل شده است. توجه داشته باشید که ایالات متحده دیگر قبله لیبرال دموکراسی به حساب نمی‌آید بلکه بسیاری معتقدند آمریکا به مرکز لیبرال بورژوازی تبدیل شده که می‌تواند یک بحران جدید را خلق کند. بر این اساس زنگ خطر لیبرال بورژوازی را دونالد ترامپ به صدا در‌آورد و اگر این مکتب ریشه بدواند می‌تواند برای آمریکا بحران‌آفرین باشد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ایالات متحده باید بتواند «عدم تعادل» را به «تعادل» تبدیل کند و اگر نتواند چنین اقدامی انجام دهد، رویای آمریکایی آنها با مشکل روبه‌رو خواهد شد. رهبران آمریکا دیگر همانند واشنگتن، جفرسون، لینکلن و حتی جان کندی قدرتمند نیستند و سطح رهبری در آمریکا تنزل پیدا کرده است. این موضوع را اندیشکده‌های آمریکا و همان دیده‌بان‌هایی که به آن اشاره شد، درک کرده‌اند و حالا هشدارها در قالب گزارش‌ها و مقاله‌ها از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود. از سوی دیگر، شاهد بزرگنمایی چنین مسائلی در قالب یک «نبرد رقابتی» هستیم که ریشه آن انتخابات کنگره و سپس انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.