بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

قدردان میزبانی ایرانیان از میلیون‌ها افغانستانی هستیم

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: قدردان میزبانی ایرانیان از میلیون‌ها افغانستانی هستیم.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمع خبرنگاران پس از دیدار با حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اظهار داشت: این سومین بار است که من به عنوان کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به ایران سفر می‌کنم همین موضوع قطعا نشان می‌دهد که ما تا چه حد به شراکت با ایران اهمیت قایل هستیم. همان طور که در بحثم با جناب معاون وزیر داشتیم تاکید می‌کنم ما همچنان قدردان میزبانی ایرانیان هستیم که در 14 سال گذشته میلیون‌ها افغانستانی را میزبانی کرده‌اند.


وی ادامه داد:‌ ایران میزبان میلیون‌ها افغانستانی بوده یعنی خدمات متعددی به آنها داده است و من اکنون در حالی به این سفر آمدم که شرایط دشواری را شاهد هستیم از یک طرف همه گیری کرونا را داریم که تاثیر زیادی در زمینه اقتصادی و اجتماعی داشته و از سوی دیگر ما تغییر شرایط سیاسی در افغانستان را داشتیم که چالش‌هایی برای کشورهای همسایه از جمله ایران که خودش با تحریم‌ها درگیر بوده است، داشته است.


گرندی افزود: من با جناب معاون وزیر درباره مساله افرادی که پس از سقوط افغانستان مسئولیت افغانستان را دارند صحبت کردم و جناب معاون به من توضیح دادند که چطور با سختی این مساله را مدیریت کردند من از دولت درخواست کردم میزبانی از افغانستانی‌هایی که شرایط خاصی داشته‌اند در ایران ادامه یابد من دیروز با برخی از خانواده‌های اتباع صحبت کردم آنها قدردان و متشکر از میزبانی ایرانی‌ها بودند. همچنین با جناب معاون وزیر صحبت کردیم تا بدانیم افراد جدید چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند.


وی اشاره کرد: علاوه بر این روز گذشته در سیستان و بلوچستان از تاسیساتی بازدید کردیم که ما با ایران مشترکا روی آن کار کرده بودیم از سوی ما این روند جلو می‌رود که ایران در جامعه بین المللی نیازمند کمک‌های بیشتری است تا بتواند ارایه خدمات و حمایت‌های خود را از اتباع ادامه دهد.


کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: در چند ماه گذشته ما توانستیم چه از طریق واکسن‌های اهدایی و همچنین از طریق کمیسیاری‌ها کمک‌های بیشتری را بسیج کنیم در عین حال این اطمینان را به جناب معاون وزیر می‌دهیم که تلاش‌های خود را مضاعف خواهیم کرد تا وضعیت در افغانستان تثبیت شود. همچنین صحبت‌های خود را با طالبان ادامه می‌دهیم که تصمیم‌هایشان تثبیت‌گرایانه‌تر باشد. از جمله مواردی که ما در صحبت‌های خود با مسئولین طالبانی داریم خط مشی‌هایی مربوط به زنان، آموزش به ویژه برای دختران و همچنین درباره امنیت گروه‌های اقلیت است. اینها موضوعاتی مهمی است که لازم است با طالبان درباره آن تعامل کنیم.


گرندی افزود: ما دیدار مفیدی با وزیر بهداشت داشتیم و صحبت‌های متعددی با هم انجام دادیم صحبت هایی مبنی بر اینکه چطور می‌توان همت مضاعفی در خصوص کمک‌های خود درباره کرونا و مهاجرین افغان داشت.


وی اضافه کرد: اما مبلغی نزدیک به 60 میلیون دلار برای پناهندگان در نظر داریم. همچنین از بافت و شرایطی استفاده کردیم که مثبت‌تر بوده تا بتوانیم ارایه منابع به ایران را بسیج کنیم.


وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم همه گیری کرونا و شرایط ویژه افعغانستان، افرادی که همواره به ما کمک می‌کردند را راغب‌تر کردند تا بیشتر کمک کنند. ما کمک‌های قابل توجهی از سوی کشور آلمان و ایتالیا برای افغانستان و ایران دریافت می‌کنیم. همچنین در همین راستا در حال مذاکره با کشور فرانسه هستیم که مبلغ عظیمی کمک داشته باشند. همچنین در خصوص کمک‌های واکسن در سبد کواکس 1.7 میلیون واکسن به ما اختصاص داده شد در همین راستا با سایر کشورها مذاکره کردیم که آنها هم واکسن‌هایی اهدا کنند.


کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: وزیر بهداشت به من گفتند که به تجهیزات مبارزه با کرونا نیاز دارند ما نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم. البته امیدوارم در چند ماه گذشته شاهد افزایش کمک‌ها باشیم جامعه بین الملل باید کمک بیشتری به ایران کنند.


گرندی بیان کرد: اگر یک افغانستانی بخواهد به کشوری پناهنده شود آن کشور پرونده فرد را بررسی کرده و اگر شایستگی داشته باشد به او پناهندگی می‌دهد این آن چیزی است که ما از ایران، ترکیه و اروپا خواستیم تا انجام بدهند.


وی اشاره کرد: اگر این افراد در خطر جانی هستند و دلیل معتبری برای آن دارند از کشورها می‌خواهیم این کیس را به عنوان یک کیس ویژه در نظر بگیرند.


گرندی در پایان گفت: افغان‌های زیادی در ایران هستند که شاید به هر دلیلی شرایط دشواری داشته باشند که موجب شود که برخی از مرزها فراتر برود. از این رو دولت تلاش می‌کند مرزها را کنترل و مدیریت کند. در غیر این صورت افراد بیشتری از مهاجرین به دروازه‌های اروپا خواهند زد.


وی در پایان افزود: در اوایل سال آینده یک برنامه تامین بودجه داریم که برای کل منطقه است اما برای کشور ایران 300 میلین دلار در نظر گرفته شده است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.