اطلاعات مقاله
عنوان رپورتاژ تاریخچه هدیه دادن

تاریخچه هدیه دادن

 

هدیه دادن هرچند هدیه تبلیغاتی بخش مهمی از مناسبت‌های خاص است و تجربه‌ای است که در همه فرهنگ‌های جهان وجود دارد. گرچه ممکن است در مورد هدیه‌ای که برای شخص خاصی خریداری می‌‌کنید زیاد فکر کرده باشید؛ اما معمولا در مورد اینکه اصلا چرا هدیه می‌‌دهیم فکر نمی‌کنید. تاریخچه هدیه دادن بسیار جذاب است. زیرا این عادت خواه برای سال نو باشد یا برای تبریک روز تولد، صرفا فرصتی است برای نشان دادن علاقه و محبت به کسی که دوستش دارید. در ادامه می‌‌توانید ببینید که این سنت متفکرانه و دوست داشتنی چگونه شکل گرفته است.

 ریشه‌های هدیه دادن

سنت هدیه دادن مطمئنا برای ما جدید نیست. این کار به هزاران و هزاران سال پیش و تقریبا به آغاز زمان بشریت برمی‌‌گردد. هدیه دادن بخش ویژه‌ای از تاریخ و فرهنگ همه ملت‌ها و جوامع بوده و این باعث شده که تقریبا همه افراد حداقل یک بار تجربه آن را داشته باشند. به این ترتیب می‌‌توان گفت هدیه دادن بخشی اساسی از رفتار انسان است که طیف وسیعی از زمینه‌های مختلف فرهنگی در آن ظهور می‌‌کند.

حتی قبل از وجود انسان‌ها، هدیه دادن در کلونی‌های حیوانات وجود داشت. کشفیات نشان می‌‌دهد که اجداد شامپانزه‌ها در ازای جفت‌گیری یا دریافت لطف از دیگر شامپانزه‌ها، برای تشکر به آنها غذا می‌‌دادند. این تاریخچه به این معنی است که هدیه دادن قطعا در طبیعت نیز وجود دارد.

این در حالی است که ریشه اهدای هدیه در بین انسان‌ها، به زمانی که زندگی نخستین نسل‌ها در پستوهای غارنشینی، برای اثبات توانایی او در تأمین امنیت خانواده شکل گرفت باز می‌گردد. از آن زمان به بعد این روند به یک بخش فوق‌العاده حیاتی و اجتناب‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شد. همانطور که مطمئن هستیم همه شما می‌‌دانید؛ هدیه دادن در بسیاری از موارد یک روال عادی شده است و همیشه برای بسیاری از رویدادهای خاص مانند سال نو یا جشن تولد همواره تهیه آن انتظار می‌‌رود. بشر همیشه تاکید زیادی بر این مبادله اجتماعی داشته است. بنابراین دور از واقعیت نیست که دلایل هدیه دادن با گذشت زمان تغییر کند.

در ادامه با نگاهی به برخی از تمدن‌های مختلف در طول زمان، بررسی خواهیم کرد که تاریخچه هدیه دادن در دوره‌های مختلف تاریخی چگونه تجربه شده است.

هدیه دادن در دوران قدیم

تاریخچه هدیه دادن در تمدن‌های بدوی

همانطور که گفتیم سنت باستانی هدیه دادن را می‌‌توان در زمان غارنشینان جستجو کرد. هدیه دادن یکی از قدیمی‌‌ترین فعالیت‌های بشری است که منشا آن به قبل از پیدایش تمدن‌ها برمی‌‌گردد. غارنشینان برای ابراز علاقه و احساس قدردانی خود، به یکدیگر هدایایی می‌‌دادند. طبیعتا آن زمان هدایا ابتدایی‌تر بودند. آنها چیزهایی مانند دندان حیوانات، پوست درخت یا سنگی با ظاهری منحصر به فرد را که می‌‌توانست به عنوان گردنبند یا سایر لوازم جانبی استفاده شود را هدیه می‌‌دادند. این عمل بخش مهمی‌‌ از عادات جوامع آنها بود. آنها خصوصا از این کار برای ایجاد سلطه، احترام و تشکیل خانواده استفاده می‌‌کردند. عمل هدیه دادن به شخص دیگر در آن زمان نماد توانایی یک غارنشین در حمایت و توانایی تشکیل خانواده بود. این کار آنها را برای زنان غارنشین بسیار جذاب می‌‌کرد و  باعث می‌‌شد که دیگر غارنشینان به آنها احترام بگذارند. زیرا هدایا موفقیت و قدرت آنها را نشان می‌‌داد. پس از دوران غارنشینی و تشکیل قبیله‌ها نیز، رهبران قبایل غالبا به شخصی که برای قبیله خود کار بزرگی انجام می‌‌داد‌؛ هدیه و پاداش می‌‌دادند. این کار به آنها کمک می‌‌کرد تا جایگاه خود را نسبت به آن فرد نشان دهند و به خاطر کسب موفقیت آنها را لایق پاداش بدانند. 

هدیه دادن مصریان باستان

شاید ما یه تشکر به مصریان باستان برای بنیانگذاری هدیه روز تولد بدهکار باشیم. از آنجا که برای آنها روز تاجگذاری یک فرعون مهم‌تر از روز واقعی تولد آنها تلقی می‌‌شد؛ این روز را به عنوان تولد او در نظر می‌‌گرفتند. دلیل این امر این بود که اعتقاد داشتند در آن روز آنها تبدیل به خدایان شده‌اند و زندگی جدیدی را آغاز کرده‌اند. در آن روز به فراعنه هدایای ویژه و فراوانی همچون جواهرات و کالاهای باارزش زیادی همراه با تشریفات اهدا می‌‌شد. مصریان باستان همچنین هدایای زیادی را نزد خدایانشان دفن می‌‌کردند. زیرا معتقد بودند هدایای ویژه، به انتقال آنها به زندگی پس از مرگ کمک می‌‌کند. مصریان ثروتمند نیز تمایل داشتند که با هدایای مفصل‌تری دفن شوند. این در حالی بود که مصریان عادی با وسایل روزمره، مانند کاسه و غذا دفن می‌‌شدند. در هر حال این کار آنها سبب ثبت یک نقطه طلایی در تمدنشان شد. تاریخی که در تمدن‌های بعدی برای روز تولد واقعی هر فرد هدایای در نظر گرفته می‌‌شد.

تاریخچه هدیه در یونان باستان

دین تاثیر زیادی در ماهیت هدیه دادن در یونان باستان داشت. یونانیان معتقد بودند که ارواح شیطانی در روز تولد عزیزانشان آنها آزار می‌‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از این کار با آرزوها و هدایای خوب به آنها مراجعه می‌‌کردند. جالب اینجاست که دقیقا سنت فوت کردن شمع از این تاریخ پدیدار شد. زیرا یونانیان اعتقاد داشتند با آرزوی خوب و با دمیدن شمع پیامی ‌‌به خدایان می‌‌فرستند تا از دختر یا پسر متولد شده‌شان محافظت کند.

اهدای هدایا در رم باستان

امپراطورهای روم باستان هم با دریافت هدیه آشنا بودند. دریافت هدیه‌های مختلف به عنوان قوانین امپراتوری در طول جشنواره Saturnalia برای آنها یک سنت بود. این جشنواره برای بزرگداشت خدای کیوان برگزار می‌شد. امپراطورها در این مراسم اغلب نشانه‌های خوش شانسی، انجیر، کیک عسلی، خرما و موارد دیگر را دریافت می‌‌کردند.

هدیه در قرون وسطی

در دوران قرون وسطی، هدایای ارزشمند غالبا مبتنی بر مواد غذایی بود. زیرا غذا در این دروه نمادی از قدرت محسوب می‌شد. در آن دوره اگر مردم می‌‌خواستند از مزایای سیاسی یا مذهبی برخوردار شوند یا وفاداری خود را به نهادها نشان دهند؛ روش هدیه دادن را انتخاب می‌‌کردند.

دریافت کتاب‌ها و دست نوشته‌ها نیز هدیه خوبی محسوب می‌‌شد. زیرا ساخت آنها در آن زمان گران بود و به دلیل شخصی‌سازی آن، گیرنده هدیه تعلق روانی خاصی به آن پیدا می‌‌کرد. در قرون وسطی نیز هدیه‌های عاشقانه ای که از مردان به زنان داده می‌‌شد؛ افزایش یافت. به طوری که مردان برای جلب محبت زنان ترانه‌های عاشقانه اجرا می‌‌کردند یا لباس‌های شخصی به آنها هدیه می‌‌دادند. یکی از موارد عجیب و غریب آن دوران، دوختن موهای به لباس‌ها برای عزیزان بود.

نوع دیگری از هدیه غیر معمول اما متداول در قرون وسطی جهیزیه بود. جهیزیه، اهدای پول، دارایی، دام یا سایر اشیا با ارزش که پدران در ازای ازدواج پسری با دخترشان به آنها هدیه می‌‌داد. این هدیه در قرون وسطی حسن نیت خانواده عروس را به داماد نشان می‌داد.

هدیه دادن در باستان

رسم هدیه دادن در فرهنگ چین

همه دنیا می‌‌دانند که چینی‌ها بزرگ‌ترین جشن سال نو را برگزار می‌‌کنند. این جشن تقریبا دو هفته طول می‌‌کشد و تمام خیابان‌های شهر آذین‌بندی می‌‌شوند. روزانه صدها کارناوال جشن و پایکوبی با تزیینات خاصی و خیره‌کننده در خیابان‌های شهر به راه می‌‌افتند. به همین مناسبت چینی‌ها هدایای خاص و مهمی ‌‌را به یکدیگر می‌‌دهند. اما ویژگی همه این هدایا این است که باید در کاغذ قرمز یا پاکت قرمز بسته‌بندی شوند. زیرا رنگ قرمز نماد ثروت و شکوفایی است. این نشان می‌‌دهد که شما برای عزیزانی که به آنها هدیه می‌‌دهید آرزوی خوشبختی می‌‌کنید و به معنای یک سال امیدوارکننده برای همه است. خط قرمز چینی‌ها در این هدایا عدد یا رقم 4 است. آنها این رقم را بدشگون دانسته و حتما در هدیه دادن به آن توجه می‌‌کنند. 

فرهنگ هدیه دادن در ایتالیا

ایتالیایی‌ها به ویژه برای عروسی‌ها یک رسم هدیه دادن غیرمعمول دارند. میهمانان عروسی قطعاتی از کراوات داماد را که به تکه‌های مختلف بریده شده است؛ می‌‌خرند و به این بهانه پولی را به عروس و داماد برای شروع زندگی مشترک جدیدشان می‌‌دهند. سپس مهمانان تکه‌های کراوات را به عنوان یادگاری از آن روز خاص برای خود نگه می‌‌دارند.

ژاپن و رسم اهدای هدیه

هدیه دادن در ژاپن بسیار متداول بوده و رسم مهمی است. مردم ژاپن ارزش زیادی برای ارائه هدیه دارند و محتوای هدیه چندان ارزش خاصی برایشان ندارد. در این کشور معمولا هدیه‌ها را به زیبایی بسته‌بندی می‌کنند. 

یک جشن محبوب در ژاپن جشنواره‌ای به نام هفت، پنج و سه سالگی است که هر ساله هنگامی ‌‌برگزار می‌‌شود که کودکان 3، 5 یا 7 ساله ژاپنی را به زیارتگاهی می‌‌برند و سپس توسط کشیش شیرینی‌های ویژه به آنها می‌‌دهند. آنها اعتقاد دارند این اعداد برای کودکان بسیار خوش یمن بوده و آنها در این روز بسیار خوش شانس هستند. سال‌ها پیش، بسیاری از کودکان در ژاپن قبل از رسیدن به این سنین از دنیا می‌‌رفتند و این باعث می‌‌شود که در حال حاضر وقتی کودکان 3، 5 یا 7 ساله می‌‌شوند؛ جشن مفصلی برایشان بگیرند.

هند مهد هدایا و اعیاد

دیوالی جشنواره نور هند است که هر ساله طی 5 روز در این کشور برگزار می‌‌شود. در این جشنواره که به عنوان مهم‌ترین جشنواره سالانه کشور شناخته می‌شود، مردم پیروزی خیر بر شر را جشن می‌‌گیرند و در روز چهارم با خانواده و دوستان خود هدیه رد و بدل می‌‌کنند. هدایای مرتبط با این جشنواره نشان‌دهنده شادی و شکوه است. در این مناسبت خاص گل، لباس جدید، یادبودها و شیرینی‌های سنتی هند به عنوان هدیه رد و بدل می‌شود.

هدیه دادن در فرهنگ روسیه

در روز تولد کودکان در روسیه، همه احساس خوشحالی می‌‌کنند. زیرا فقط پسر یا دختر متولد شده نیستند که هدیه می‌‌گیرد؛ بلکه همه افراد در این رویداد مهم هدیه دریافت می‌‌کنند. هرکسی که در جشن تولد کودک در روسیه شرکت کند؛ طبق سنت حاکم بر این کشور، یک هدیه دریافت می‌‌کند. در این رسم روسی، هدایا را از لباس آویزان می‌‌کنند و هر کودک یکی از آنها را برمی‌دارد و به خانه می‌‌برد. چه سنت دوست داشتنی‌تر از اینکه سخاوتمندانه شادی کودک خود را با سایر کودکان قسمت کنیم.

هدیه دادن

 

اهدای هدایا در فرهنگ پارسیان

تاریخ خاورمیانه در تمام طول سال پر از جشن است و بیشتر اوقات هدیه دادن در میان دوستان، خانواده و همکاران باب است. پارس‌ها و ایرانیان به مهمان‌نوازی، ادب و طبیعت دوستی خود شهرت دارند. به همین دلیل پایبندی به سنت‌های هدیه دادن خود بخشی مهمی‌‌ در فرهنگ ما محسوب می‌شود. در فرهنگ ایرانی هدیه دادن عملی است که همه را گرد هم می‌‌آورد و نشان‌دهنده لطف و سخاوت و همچنین آرزوهای خوب برای دیگران است. مواردی از جمله سال نو، تولد، ازدواج، جشن فارغ‌التحصیلی و.... و همچنین مناسبت‌های مذهبی و تاریخی از جمله عید فطر، نیمه شعبان، عید و ولادت‌های ائمه و امامان نیز تاریخ‌هایی است که در آن روز جشن گرفته می‌‌شود. در طول تعطیلات مذهبی و عزاداری‌ها نیز مهم نیست که افراد چقدر همدیگر را می‌‌شناسند؛ اما نذری‌های مختلفی تهیه و بین یکدیگر پخش می‌‌کنند. 

علاوه بر این، در فرهنگ ما هدیه دادن  به شکلی اتفاق می‌‌افتد که به نظر می‌‌رسد امری عادی است. سخاوت اقوام ایرانی تا آنجا پیش می‌‌رود که اگر یک مهمان به شیئی که در خانه میزبان است علاقه نشان دهد؛ به احتمال زیاد با آن هدیه آنجا را ترک خواهد کرد.

آنچه به غیر از طبیعت سخاوتمندانه ایرانی‌ها، باعث ایجاد فضای محبت‌آمیز می‌‌شود این واقعیت است که همه ما دارای خانواده‌های بزرگ و با روابط قوی هستیم. ما یاد گرفته‌ایم که به صورت منظم به دید و بازدید یکدیگر برویم. در جشن‌ها و شادی‌ها و حتی غم‌ها کنار یکدیگر باشیم. اگر یک مناسبت بزرگ همانند ازدواج و عروسی پیش بیاید؛ مطمئن باشید که کل خانواده بزرگ و دوستان نزدیک به یک مهمانی بزرگ که در آن هدیه دادن معمول است دعوت می‌‌شوند. هدیه‌های باارزش و گران‌بها که از خانواده‌ای به خانواده دیگر داده می‌‌شود. این نشان‌دهنده نزدیکی، احترام و قدردانی است.

هدیه تبلیغاتی در طول تاریخ

نحوه انتخاب و تهیه یک کالا برای هدیه دادن در روزگار مدرن نیز از قرن نوزدهم آغاز شد. زمانی که توسعه فناوری و ساخت کالاها به ما این امکان را داد تا به طور موثر و مقرون‌به‌صرفه‌ای طیف وسیعی از هدایا را تولید کنیم. اما آیا امروزه هدیه دادن با رویکرد شخصی‌سازی، پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر شده است؟ امروزه بسیاری از شرکت‌ها از این ترفند تاریخی برای اثبات محبت و ثبت خاطر و نام خود در ذهن مشتریان استفاده می‌‌کنند. آنها با شناخت اینکه گیرنده هدیه چه کالای تبلیغاتی را دوست دارد؛ هدیه تبلیغاتی خود را با اضافه کردن نام و پیام خود، ویژه‌تر می‌‌کنند. در حال حاضر شرکت‌ها و موسسات با طیف وسیعی از هدیه تبلیغاتی سفارشی که توسط مجموعه‌های متخصص در این زمینه تولید می‌‌شوند روبرو هستند و می‌‌توانند مخاطب خود با انتخاب این اقلام متعجب کنند. این هدایای تبلیغاتی نشان می‌‌دهد که یک لایه اضافی از تفکر و توجه برای زمان حال ساخته شده است و به عنوان یک هدیه تبلیغاتی فوق‌العاده به مشتریان داده می‌شود. استفاده از این استراتژی برای گرامیداشت‌ها و یا مناسبت‌های ویژه، به طرز عجیبی بر روی ذهن و روان مشتریان تاثیر 

می‌‌گذارد. هدیه تبلیغاتی با پشتوانه چندین هزارساله خود در زمینه تاثیرگذاری و توجه، می‌‌تواند به شکل ناباورانه‌ای دنیای تجارت و بازاریابی را رونق ببخشد. این محصولات همان کالایی هستند که این روزها بسیاری از شرکت‌ها و رقبای شما در حال تهیه و ارسال آن به مشتریان‌شان هستند تا زمینه‌های مساعدتری از فروش و خدمات را برای خود آماده کنند. هدیه تبلیغاتی می‌‌تواند با رویکرد آینده‌نگری برای رونق اقتصادی شما بازخوردهای بسیار مثبتی را به ارمغان بیاورد. خاطر نشان کردن و یادآوری برند در ذهن مشتری توسط یک کالای کوچک که ماهیت هدیه دارد؛ یک راهکار هوشمندانه محسوب می‌‌شود. بنابراین سعی کنید در این بخش از بازاریابی و فروش خود تمرکز خاصی بر روی هدیه تبلیغاتی داشته باشید و با انتخاب یک مجری توانمند همانند راما گیفت که سال‌ها دانش و تجربه را در این زمینه برای خود اندوخته است؛ از اتلاف سرمایه و وقت خود جلوگیری کنید. اثربخشی هدیه تبلیغاتی نظیر لیوان تبلیغاتی و خودکار تبلیغاتی نقطه طلایی این انتخاب است و اگر دارای فاکتورهای خاص و حساب شده‌ای نباشد؛ هیچ کدام از اهداف تجاری و تبلیغاتی شما را تحقق نمی‌بخشد. شاید همین انتخاب‌های نادرست هدیه تبلیغاتی سبب شده تا عده‌ای در این باره دچار تردید شوند. برعکس گروهی از همکاران شما با انتخاب درست، استفاده از راهنمایی یک مجری آگاه از بازار هدف و استفاده از پیشنهاد هدیه تبلیغاتی خوب و مناسب؛ به بهترین نتایج دست یافته‌اند. پس در این راه اولین گام جهت موثر بودن هدیه تبلیغاتی؛ انتخاب یک مجموعه تبلیغاتی معتبر و خلاق است. راما گیفت در این راستا با بهره‌مندی از کادری جوان، خلاق، آگاه و دانش آموخته توانسته رضایت و خرسندی مشتریانش را در سابقه کاری خود ثبت نماید. این برگ افتخاری است که به لطف شما مشتریان هوشیار و با زکاوت نصیب ما گردیده و سعی بر آن داریم با ارائه بهترین مشاوره‌ها و مجموعه کالاهای تبلیغاتی خود مراتب قدردانی و تشکر را از شما همراهان به عمل بیاوریم. 

 سخن آخر

علی رغم اختلافات بی‌شمار که در هدیه بین فرهنگ‌های مختلف جهان وجود دارد؛ هنوز هم شباهت‌های زیادی در این فرهنگ مشاهده می‌شود. زیرا اهداف هدیه دادن یکسان هستند. آنچه مهم است گسترش سعادت و شادی، تقویت روابط اجتماعی و حفظ و تقویت سنت‌ها، ابراز مهربانی و به یاد بودن‌هاست. این موارد همیشه و در همه جای دنیا مهم و با ارزش هستند. بنابراین مهم نیست که کجای دنیا هستید و از چه سنت‌هایی پیروی می‌‌کنید یا اینکه چه مناسبت‌هایی برایتان مهم‌تر است؛ اگر دوست دارید دیده شوید و به چشم دیگران ارزشمند بیایید؛ قطعا یک هدیه خوب چیزی است که عزیزان، دوستان، مشتریان و مخاطبان شما را خوشحال می‌‌کند و آنها را برایتان نگه می‌‌دارد. در هر صورت هدیه دادن راه رسیدن به این اهداف را برای شما هموار می‌کند.